fbpx

Land Rover Defender 90 kini di Malaysia – 2 varian, harga bermula RM838,800

Land Rover Defender 90 01

HAMPIR setahun selepas melancarkan Land Rover Defender 110 baharu, Jaguar Land Rover Malaysia kini membawa masuk versi ‘short wheelbase’ pula iaitu Defender 90.

Harga jualan (termasuk SST 10 peratus dan tidak termasuk cukai jalan, pendaftaran dan insurans) bermula dari RM838,800 bagi varian P300 dan RM1,098,800 bagi P400 MHEV.

Ia disokong oleh program Land Rover Care yang merangkumi jaminan dan pakej servis percuma selama lima tahun dan khidmat bantuan tepi jalan untuk tiga tahun.

Untuk pasaran Malaysia, Defender 90 boleh didapati dalam lima warna serta 170 akesori individu, pilihan terbesar yang pernah dihasilkan bagi sebuah Land Rover.

Seperti Defender 110, varian Defender 90 P300 dikuasakan oleh enjin 2.0-liter turbo empat silinder yang menghasilkan 300 PS dan 400 Nm, manakala varian P400 pula tampil dengan enjin mild-hybrid 3.0-liter enam silinder dengan output berjumlah 400 PS dan 550 Nm.

Kedua-dua enjin berkenaan merupakan enjin petrol dari keluarga Ingenium dan dipadankan dengan transmisi jenis automatik lapan kelajuan keluaran ZF.

Menurut JLR, Defender 90 mampu mengharungi air sedalam 900 mm. ‘Transfer box’ dwi kelajuan pula memberikan suntikan kelajuan dan kawalan tambahan untuk mengawal kuasa bagi menghadapi perjalanan mencabar seperti mendaki dan menuruni cerun curam.

Di samping itu, suspensi udara elektronik membolehkan pemandu melaraskan ketinggian kenderaan mengikut keperluan. Dengan ciri ini, suspensi boleh diturunkan sebanyak 40 mm daripada ketinggian normal atau dinaikkan sehingga 75 mm.

Bukan itu sahaja, bagi pemanduan off-road yang ekstrem, sistem suspensi tersebut juga menyediakan ketinggian tambahan sebanyak 70 mm.

Fungsi Dinamik Boleh Laras (Adaptive Dynamic) pula menggunakan data untuk mengoptimumkan kawalan dan keselesaan dengan serta-merta menerusi sistem peredam adaptif yang dapat menilai pergerakan badan kedneraan sehingga 500 kali sesaat.

Defender 90 menggunakan senibina Electronic Vehicle Architecture (EVA 2.0) yang menyokong sistem infohibur Pivi Pro dan kemas kini atas udara atau Software-Over-The-Air (SOTA).

EVA 2.0 terdiri daripada kamera digital terkini, sensor ultrasonik dan rangkaian dalam kereta yang pelbagai jenis teknologi bantuan pemandu. Ini termasuk kamera keliling 3D yang memberikan tahap keterlihatan 360-darjah, serta sensor Wade Sensing dan teknologi bonet lut sinar ClearSight.

 

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved