fbpx

Proton SAGA88 bayangan semula dengan tema Seoul Vibe!

proton saga seoul vibe 01

MASIHKAH anda ingat akan lakaran konsep Proton Saga Knight versi moden yang kami paparkan pada 31 Ogos 2021 sempena sambutan Hari Merdeka ke-64? Ianya hasil karya Saharudin Busri yang merupakan Ketua Rekabentuk Industri di MIMOS Berhad.

Kali ini, beliau mendedahkan karya terbaharunya iaitu Proton SAGA88. Menariknya, SAGA88 ini mengambil inspirasi Seoul Vibe, iaitu sebuah filem berbahasa Korea yang sedang ditayangkan di Netflix bermula 26 Ogos.

Projek ini juga hasil kerjasama beliau dengan Netflix Malaysia sebagai usaha mempromosikan filem itu. Untuk pengetahuan, Seoul Vibe mengisahkan pemandu dari pasukan Sanggye-dong Supreme Team yang cuba membongkar skandal panggubahan wang haram semasa Sukan Olimpik Seoul 1988.

Menurut Netflix, budaya kereta seperti modifikasi dan perlumbaan mempunyai peminat yang kuat di Malaysia. Jadi ini antara sebab mereka bekerjasama dengan Saharudin bagi membayangkan semula Proton Saga yang menjadi ikon Malaysia, tetapi mengikut tema filem Seoul Vibe.

Proton Saga ini juga boleh dikatakan sebagai ‘period correct’ kerana ia juga dikeluarkan pada 1985, iaitu sebelum Sukan Olimpik Seoul 1988. Jadi, jika Proton Saga ditampilkan dalam filem itu, agaknya beginilah rupanya.

Pada asalnya, Netflix menugaskan Saharudin untuk menghasilkan beberapa rekaan 2D Proton Saga sebelum mereka memilih rekaan terbaik untuk ditampilkan. Kemudian, barulah Saharudin beralih ke fasa rekaan 3D.

Jika dilihat, Proton SAGA88 ini hadir dengan warna merah (mungkin Merah Saga?) lengkap dengan elemen retro seperti pelekat badan “88”, rim berwarna putih, dan penutup plastik berlapis di cermin belakang.

SAGA88 ini juga pastinya mampu bersaing dalam perlumbaan Seoul Vibe kerana ia nampak cukup sporti dengan kit badan penuh, skup di hud depan, dan spoiler besar di belakang.

Apa pendapat anda mengenai rekaan Proton SAGA88 ini?

Jemput tonton video oleh Saharudin Busri di bawah:

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved