fbpx

Kenderaan tidak berhenti walaupun lampu pejalan kaki hijau, inilah Malaysia!

lintasan pejalan kaki 01

BANDAR raya seperti Kuala Lumpur pastinya sibuk dengan kenderaan dan pejalan kaki, terutamanya pada waktu puncak.

Baru-baru ini seorang lelaki meluahkan rasa kecewa apabila pengguna jalan raya di bandar raya ini tidak memberhentikan kenderaan walaupun lampu isyarat bertukar warna merah dan lampu lintasan pejalan kaki berwarna hijau.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Engear TV (@engeartv)

Hijaz Ridzwan berkongsi satu video pendek berdurasi 15 saat di akaun Facebook miliknya tentang hal ini. Katanya, dia dan keluarga sedang berjalan dari hotel ke KLCC.

“Apabila sampai pedestrian crossing (lintasan pejalan kaki), alangkah terkejutnya kami apabila tidak ada satu pun kereta berhenti walaupun lampu mereka dah merah,” tulisnya.

“Nasib baik anak-anak tak terus lari lintas jalan. Selamat datang ke KL.”

Dia turut menambah dalam nota tambahan bahawa mereka melihat dengan mata sendiri bahawa lampu isyarat untuk kereta bertukar merah, bukannya isu lampu rosak.

Perkongsian itu telah mendapat lebih 3,400 Like, 1,800 komen dan 4,000 Share semasa artikel ini ditulis.

Ia mendapat pelbagai respon dari warganet yang rata-ratanya mengecam tindakan pengguna jalan raya yang tidak menghiraukan lampu isyarat dan tidak meghormati pejalan kaki.

Kami memang bersetuju dengan komen warganet kerana pengguna jalan raya patut peka dengan sebarang isyarat, halangan atau papan tanda di depan. Kita semua belajar benda yang sama semasa mengambil lesen memandu, bukan?

Tetapi kita juga boleh mengambil kira faktor-faktor lain seperti papan tanda sebelum lintasan pejalan kaki, adakah ia jelas memaparkan maklumat, adakah ia dalam keadaan baik dan tidak dilindungi pokok dan sebagainya.

Mungkin juga faktor lintasan pejalan kaki yang kadang-kadang tidak konsisten, ada di tempat yang tidak disangka. Kebiasaannya, lintasan pejalan kaki diletakkan di simpang-simpang dengan lampu isyarat.

Jika diletakkan di jalan lurus yang panjang, terdapat kemungkinan pengguna jalan raya tidak perasan atau terpaksa brek mengejut di saat-saat akhir.

Apa pun, pandu dan tunggang dengan selamat semua, dan sama-sama kita hormati pejalan kaki.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved