fbpx

EP Blueshark dapat kelulusan JPJ untuk pasang EV dua roda di Malaysia

Blueshark skuter elektrik

EP Manufacturing Bhd (EPMB) mengumumkan bahawa mereka telah mendapat kelulusan daripada kerajaan Malaysia untuk mendaftar dan melesenkan kenderaan elektrik (EV) dua roda pertamanya.

Dalam satu pemfailan kepada Bursa Malaysia, EPMB berkata jawatankuasa kebangsaan bagi kelulusan jenis kenderaan (VTA) dan homologasi, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) telah meluluskan VTA untuk model Blueshark SG3000DT atau Blueshark R1 di bawah Akta Pengangkutan Jalan Malaysia 1987.

Sijil untuk VTA telah dikeluarkan kepada EP Blueshark Sdn Bhd, anak syarikat milik penuh EPMB, katanya. VTA ini membolehkan Blueshark R1 didaftarkan dan dilesenkan oleh JPJ.

Pengerusi Eksekutif Hamidon Abdullah berkata dengan kelulusan VTA ini, syarikat itu selangkah lebih dekat untuk memenuhi unjuran permintaan untuk EV dua roda di Malaysia.

“Pada masa yang sama, rakan-rakan kongsi kami di negara-negara ASEAN lain seperti Indonesia, Singapura, Thailand dan Vietnam juga telah memohon VTA untuk Blueshark R1 di negara masing-masing, dan ini akan melengkapkan aktiviti-aktiviti pengeluaran EPMB.

“Penerokaan kami ke dalam perniagaan EV disokong oleh pengetahuan teknikal Sharkgulf Technologies Group Limited yang berpangkalan di China. Ini bersempena dengan asas pendanaan yang kukuh daripada pelabur antarabangsa yang menumpukan pada ESG. Ini sepatutnya meletakkan kita pada laluan pertumbuhan yang mampan untuk bergerak ke hadapan,” kata beliau.

Di samping kilang pengeluaran dan pusat jualan dan pengedaran di Malaysia, EPMB juga akan mewujudkan sebuah pusat penyelidikan dan pembangunan (R&D) yang akan berkongsi pengetahuan teknikal dan sumber kepada Gigafactory Sharkgulf di Wilayah Baru Pantai Barat Qingdao.

Tambah Hamidon lagi, pangkalan pengeluaran dengan usaha sama R&D di Malaysia akan menangani struktur kos bagi menjadikan EV roda EMPB kos efektif.

Pada 25 Julai, EP Blueshark menerima kelulusan bersyarat daripada Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri (MITI) atas permohonannya untuk memasang motosikal elektrik di bawah Akta Penyelarasan Perindustrian 1975 [Akta 156].

Ini tertakluk kepada syarat yang perlu dipenuhi oleh EP Blueshark dalam tempoh enam bulan dari surat kelulusan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved