fbpx

9 perkara menjadikan Ford Ranger generasi baharu model paling canggih pernah dihasilkan

ford ranger ad4 07

FORD Ranger generasi baharu merupakan model paling pintar setakat ini, dengan tumpuan bagi meningkatkan pengalaman anda sebagai pengguna. Ia direka agar sesuai untuk semua kegunaan, sama ada untuk kenderaan keluarga atau tujuan kerja.

Dari sistem infotainmen SYNC 4A generasi baharu hinggalah kepada skrin bersaiz besar yang berfungsi seperti telefon pintar, Ranger generasi baharu menawarkan pakej teknologi lebih banyak berbanding apa yang pernah hadir dalam sebuah trak pikap.

Mari kita lihatkan sembilan ciri yang menjadikan Ford Ranger generasi baharu ini model paling canggih pernah dihasilkan.

1. Paparan digital

Ranger generasi baharu tidak lagi menggunakan kluster instrumen fizikal untuk speedometer, tetapi menggantikannya dengan panel instrumen digital 8-inci yang boleh disesuaikan mengikut keperluan pengguna.

Bergantung kepada varian, anda boleh memilih susunan paparan yang memaparkan maklumat seperti teknologi bantuan pemandu, tachometer On/Off dan lain-lain.

Paparan juga berubah mengikut mod pemanduan yang dipilih, termasuklah mod on-road atau off-road. Turut ada ialah “paparan tenang” yang meminimakan maklumat yang dipaparkan pada panel ini.

2. Lebih pintar, intuitif dengan SYNC 4A

Nadi kepada teknologi Ranger generasi baharu ini ialah sistem infotainmen SYNC 4A. Ia menawarkan sambungan telefon pintar Apple CarPlay tanpa-wayar dan Android Auto serta memaparkan ciri terkini yang menjadikannya mesra pengguna.

3. Skrin besar

Bergantung kepada varian, Ford Ranger baharu dilengkapi skrin infotainmen 10.1-inci atau 12-inci, paling besar dalam kelasnya.

Ini membolehkan anda menyesuaikan panel maklumat utama yang selalu diinginkan di bawah skrin, seperti navigasi, sambungan telefon dan banyak lagi.

Skrin tablet format besar dipilih kerana ia membolehkan paparan tunjuk arah yang lebih tepat dan dalam masa yang sama menyediakan ruang di bahagian bawah skrin untuk paparan seperti pendingin hawa dan sistem hiburan.

4. Kurang butang, lebih berkemampuan

Kebanyakan kawalan mod pemanduan tradisional telah dialih dari papan pemuka dan konsol tengah ke paparan khusus mereka di skrin SYNC.

Bergantung kepada varian, sebagai contoh, dengan hanya menekan satu butang, anda boleh pergi ke skrin khusus untuk off-road pada Ranger di mana mereka boleh meninjau pacuan, sudut stereng, kecuraman kenderaan, dan sudut olengan.

Pendingin hawa dan sistem hiburan juga boleh dikawal melalui skrin SYNC, dengan kawalan fizikal tambahan tersedia di bawah skrin untuk larasan pantas dan mudah.

5. Pandangan sekeliling

Skrin disambung ke kamera 360-darjah yang mampu memudahkan anda meletak kenderaan di ruang parkir sempit atau untuk membantu meninjau permukaan mencabar di kawasan yang jarang dilalui.

Ini membolehkan anda melihat apa yang ada di depan atau belakang serta pandangan dari atas ke bawah di sekitar kenderaan, termasuk titik buta, untuk lebih keyakinan.

6. Brek parkir elektrik

Ranger WildTrak generasi baharu menjadi yang pertama dilengkapi brek parkir elektrik dalam kelasnya. Perubahan ini bukan sahaja membolehkan capaian lebih mudah untuk pemandu, tetapi turut juga memberi ruang kepada sistem bantuan pemandu canggih (ADAS).

7. Kekal dicas

Dengan Ranger baharu ini, anda boleh mengecaj telefon pintar secara tanpa-wayar di konsol tengah dan pada masa yang sama disambung kepada sistem SYNC 4A.

Telefon pintar juga boleh dicas dengan menggunakan wayar yang disambung ke slot USB atau menerusi soket 12V/240V dan inverter 150W yang juga membekalkan kuasa.

8. Kuasa penuh

Dengan lebih ramai pemandu menggunakan dash cam dan keadaan jalan raya mencabar hari ini, ciri berkenaan turut dipasangkan pada cermin utama melalui saluran USB.

Sambungan Type-A USB juga menukar kuasa 12V kepada USB 5V dan direka untuk membekalkan kuasa kepada GPS luaran atau dash cam. Ia juga boleh digunakan untuk mengecas telefon pintar, walaupun ia tidak akan disambungkan kepada sistem SYNC 4A.

Tambahan lagi, bergantung kepada varian, turut tersedia di kotak barangan adalah soket 400W dan 12V untuk anda menggunakannya bagi kerja-kerja DIY di luar.

9. Cahaya terang

Khas Ranger WildTrak, trak pikap ini hadir dengan lampu utama LED Matrix yang pertama dalam segmennya.

Lampu LED ini mampu melaras pencahayaan secara automatik bergantung kepada situasi pemanduan, seperti mengikut kelajuan atau mengelakkan silau kepada kenderaan dari arah depan.

Sertai siri jelajah Ranger generasi terbaharu

Sime Darby Auto ConneXion (SDAC), pengedar tunggal kenderaan Ford di Malaysia, akan mempertontonkan Ranger generasi terbaharu ini di Kuching pada 7-11 September di Vivacity Megamall, dan Suria Sabah Shopping Centre, Kota Kinabalu pada 5-9 Oktober.

Acara pratonton ini adalah sebahagian daripada siri jelajah seluruh negara bagi Ranger generasi baharu ini di lima kawasan, termasuk Kuala Lumpur, Pulau Pinang dan Johor Bahru melibatkan tempoh lima hujung minggu.

Jangan ketinggalan untuk berkunjung ke acara pratonton akan datang ini dan dekati Ranger generasi baharu dalam siri jelajah berkenaan.

Daftar di laman Register ini untuk mendapatkan jemputan eksklusif ke lokasi berdekatan anda.

Untuk maklumat lanjut tentang Ranger generasi baharu, SDAC dan Ford, ikuti Ford Malaysia di FacebookInstagramTwitter dan YouTube atau layari www.sdacford.com.my.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved