fbpx

HAL India akan buka pejabat di Kuala Lumpur

HAL Tejas
HAL Tejas. Sumber: Eurasian Times

HINDUSTAN Aeronautics Limited (HAL) baru-baru ini menandatangani satu memorandum persefahaman (MoU) untuk membuka pejabat di Kuala Lumpur.

HAL Tejas. Sumber: Eurasian Times

Firma aeroangkasa dan pertahanan India itu berbuat demikian bagi meneroka tawaran baharu di Asia Tenggara.

“Pejabat di Malaysia akan membantu HAL dalam memanfaatkan peluang perniagaan baharu untuk jurulatih utama pejuang (FLIT) LCA dan keperluan lain Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM) seperti naik taraf Su-30 MKM dan Hawk,” kata HAL dalam satu kenyataan pada Khamis.

MoU itu ditandatangani oleh Pengurus Besar HAL (pesawat tempur ringan) Ravi K dan Mejar (Bersara) Mohd Husairi Mat Zain dari syarikat Malaysia Forte Drus, wakil rasmi HAL di Malaysia.

India membida untuk menjual 18 LCA Tejas kepada Malaysia dengan mengemukakan cadangan itu pada Oktober 2021.

“Keputusan akhir tender dijangka akan diumumkan tidak lama lagi oleh pihak berkuasa Malaysia. LCA Tejas mempunyai peluang yang adil untuk dipilih dalam bidaan itu kerana ia memenuhi semua syarat yang dicari oleh TUDM,” kata HAL dalam kenyataannya.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved