fbpx

Suzuki GSX-S1000 GT masuk pasaran Malaysia pada harga RM85,700

Suzuki GSX-S1000 GT 01

DALAM satu hantaran menerusi laman Facebook rasminya hari ini, Suzuki Malaysia mengumumkan bahawa Suzuki GSX-S1000 GT telah pun dilancarkan untuk pasaran tempatan.

Menurut Suzuki Malaysia, model sport tourer itu dijual pada harga RM85,700 tidak termasuk insurans, pendaftaran dan cukai jalan. Apa yang lebih menarik, ia didatangkan standard dengan kotak barangan sisi (side pannier).

Untuk pasaran Malaysia, GSX-S1000 GT ditawarkan dalam dua warna menarik iaitu Metallic Triton Blue dan Metallic Reflective Blue. Model ini tersedia menerusi rangkaian pengedar Suzuki Big Bike World di seluruh Malaysia.

Jentera ini tampil dengan enjin empat silinder sebaris DOHC bersesaran 999 cc yang mampu menjana 152 PS pada 11,000 rpm, 2 PS lebih tinggi berbanding output pada model terdahulu iaitu GSX-S1000 F.

Seperti GSX-R1000, kuasa disalurkan ke roda menerusi transmisi enam kelajuan dengan nisbah rapat. Ia dipadankan dengan Suzuki Clutch Assist System (SCAS) yang bertindak sebagai klac slipper untuk melancarkan tindak balas enjin.

GSX-S1000 GT dibina berasaskan kerangka aluminium twin-spar yang digandingkan dengan fork terbalik KYB berukuran 43 mm dan lengan ayun aluminium-aloi yang diambil terus dari GSX-R1000. Kadar spring dan daya redaman sistem suspensi ditala secara spesifik untuk model ini.

Kapasiti tangki bahan api adalah 19 liter, manakala berat keseluruhannya mencecah 226 kg. Sistem brek pula terdiri daripada cakera berkembar berukuran 310 mm serta angkup Brembo Monobloc.

Untuk sistem elektronik, Suzuki Drive Mode Selector (SDMS) menyediakan tiga mod dengan respon pendikit dan karakteristik tork yang berbeza iaitu Active, Basic dan Comfort. Ciri-ciri lain yang turut disertakan termasuklah pendikit Ride-by-Wire, Traction Control, Quickshifter dan Cruise Control.

Semua sistem berkenaan boleh diakses menerusi paparan TFT-LCD berukuran 6.5 inci. Paparan ini juga boleh disambungkan dengan telefon pintar untuk memaparkan peta, panggilan telefon dan pemain muzik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved