fbpx

Polisi pengurusan kenderaan akhir hayat bakal dilaksanakan menjelang 2025

kenderaan akhir hayat-ELV-free image pexels.com

MENTERI Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Adham Baba mengesahkan bahawa Malaysia sedang dalam proses mengkaji pendekatan sesuai bagi melaksanakan polisi pengurusan kenderaan akhir hayat atau ‘end-of-life vehicle policy’ (ELV) menjelang 2025.

Menurut beliau, pembangunan polisi berkenaan adalah penting bagi memastikan komponen dan bahan yang masih boleh digunakan dari kenderaan lama boleh dimanfaatkan dan tidak dibuang begitu sahaja.

“Lambakan kenderaan usang sehingga menjadi punca wabak denggi, dipercayai berlaku kerana masih belum ada polisi yang membolehkan tindakan sewajarnya diambil dengan penekanan diberikan kepada kaedah pelupusan yang tepat,” kata Dr Adham.

Sumber foto: Malay Mail

Beliau berkata demikian ketika sedang berucap pada majlis menandatangani memorandum persefahaman (MoU) antara Universiti Teknologi Malaysia (UTM) yang mewakili Konsortium Penyelidikan ELV dan Malaysia Automotive Recyclers Association (MAARA).

Tambah Dr Adham lagi, Malaysia melihat kepada Singapura dan Jepun yang mempunyai kepakaran dalam pengitaran semula ELV. 70 peratus barang yang dileraikan dari ELV boleh dieksport ke negara lain dan industri ini berpotensi mencecah RM10 bilion.

Berdasarkan data Kementerian Pengangkutan, setakat Mei 2022, terdapat sejumlah 33 juta kenderaan berdaftar di Malaysia, dengan 19 juta daripadanya berusia sekurang-kurangnya sedekad.

Mengenai MoU yang ditandatangani, Dr Adham berkata konsortium itu melibatkan tiga universiti iaitu UTM, Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dan Universiti Teknikal Malaysia Melaka (UTeM). Mereka akan bekerjasama dengan MAARA untuk menyelesaikan isu-isu berkaitan ELV melalui kitar semula atau olah semula.

MoU itu bertujuan untuk mengumpul data dan maklumat mengenai pembuatan semula dan kitar semula, serta memupuk kerjasama antara ahli industri dan konsortium melalui program penyelidikan dan latihan. Selain itu, ia juga untuk membangunkan pelan pembuatan semula dan kitar semula untuk menyokong Dasar Automotif Negara 2020.

Sementara itu, Naib Canselor UTM Prof Datuk Dr Ahmad Fauzi Ismail dalam ucapannya berkata 99 peratus daripada komponen kenderaan yang layak dilupus, dapat digunakan semula.

Presiden MAARA, Datuk Khan Mohd Akram Khan pula berkata MAARA kini mempunyai 200 ahli terdiri daripada pemain dalam industri ELV yang bersedia mengeksport bahagian yang boleh dikitar semula dari kenderaan yang sudah tamat hayat.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved