fbpx

‘Rider’ p-hailing bakal diwajibkan memiliki lesen GDL

Perkhidmatan p-hailing antara yang dibenarkan beroperasi sepanjang tempoh 'lockdown'
Perkhidmatan p-hailing antara yang dibenarkan beroperasi sepanjang tempoh 'lockdown'.

PENUNGGANG motosikal khidmat penghantaran makanan (p-hailing) bakal diwajibkan memiliki Lesen Memandu Vokasional (GDL) dalam pindaan tiga akta pengangkutan.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong berkata, pindaan tersebut adalah Akta Pengangkutan Jalan 1987 [Akta 333], Akta Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan 1987 [Akta 334] dan Akta Pengangkutan Awam Darat 2010 [Akta 715] yang akan dibentangkan pada sesi akan datang.

Pembentangan ini akan turut membabitkan had umur penunggang p-hailing diturunkan daripada umur 21 kepada 18 tahun.

Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong. - Foto ihsan Malay Mail
Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Wee Ka Siong. – Foto ihsan Malay Mail

“Secara dasarnya kabinet telah bersetuju dengan kesemua draf pindaan RUU tersebut,” kata Ka Siong.

Menurutnya, GDL amat penting kerana ia membolehkan kementerian mengawal selia ekonomi gig dengan baik.

“Kita bukan mahu membebankan penunggang p-hailing, kursus pengambilan lesen GDL ini akan mendedahkan mereka mengenai undang-undang dan peraturan ditetapkan sekaligus menjamin keselamatan penunggang,” katanya dalam sidang akhbar selepas mengadakan sesi dialog dengan wakil penunggang p-hailing di kementeriannya semalam.

Beliau berkata, had umur diturunkan adalah bagi membolehkan ekonomi gig bersaing dengan lebih kompetitif.

Foodpanda sedang menjalankan tugas penghantaran makanan

“Kerajaan melihat penghantar makanan ini merupakan punca rezeki yang penting. Selagi ada Lesen Memandu Kompeten (CDL), mereka boleh mohon GDL. Semua agensi kementerian telah diarahkan untuk mengadakan libat urus dengan pemegang taruh.

“Kita minta wakil daripada p-hailing, pengendali p-hailing (PHO) dan lain turut serta dalam libat urus ini kerana di dalam ekonomi gig ini semua pihak perlu merapatkan saf,” tambahnya.

Menyentuh mengenai sesi dialog bersama p-hailing, Ka Siong berkata, PHO perlu meningkatkan komunikasi dengan penunggang bagi mengelakkan berlakunya pertikaian.

“Saya lihat mereka tidak faham cara pengiraan PHO. Contohnya Jun, ada (pembayaran) yang tidak dikira dan kesilapan teknikal ini menjurus kepada apa yang telah berlaku (mogok),” katanya.

Lihatkan Ulasan (1)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved