JPJ pertimbang kenakan hukuman lebih berat terhadap mat rempit

Melihat trend merempit yang terus menular sehingga ada yang menyebabkan kematian, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) memberi amaran bahawa ia sedang mempertimbangkan untuk mengenakan hukuman lebih berat terhadap mat rempit.

Timbalan Ketua Pengarah (Perancangan dan Operasi) JPJ Aedy Fadly Ramli berkata perkara tersebut akan diputuskan dalam masa terdekat.

Tambah beliau lagi, pihaknya telah mendapat arahan daripada Kementerian Pengangkutan untuk meneliti semula dan memperketatkan semula tindakan-tindakan ke atas penunggang yang melakukan kesalahan membahayakan keselamatan orang awam di jalan raya.

“Kalau cerita pasal ‘mat rempit’ memang sekarang ini isu yang sangat hangat, jadi JPJ sedang meneliti dan kita akan ambil tindakan dan kita akan maklumkan dalam masa terdekat,” katanya selepas hadir meninjau Ops Lejang Fasa 1.

Hukuman lebih ketat ini adalah untuk memastikan supaya kumpulan ‘mat rempit’ ini tidak sewenang-wenangnya melakukan kesalahan undang-undang ketika di atas jalan raya.

Sumber gambar: Jabatan Pengangkutan Jalan Malaysia

Selain itu, JPJ juga mengalu-alukan kerjasama orang ramai untuk menyalurkan maklumat mengenai kawasan-kawasan yang sering menjadi kumpulan berkenaan untuk melakukan aktiviti lumba haram.

“Kita minta kepada orang ramai untuk maklumkan kepada kita melalui saluran aduan trafik. Kita tahu ada kawasan-kawasan panas tertentu dan memang kita tengah pantau. JPJ dan PDRM sedang memerhatikan mereka dan kita akan ambil tindakan,” katanya lagi.

Buat masa ini kesalahan-kesalahan utama yang masih dikesan dalam kalangan penunggang motosikal termasuklah tiada lesen memandu dan cukai jalan tamat tempoh.

Pihak JPJ tidak akan sama sekali berkompromi dengan kesalahan tersebut malah akan memastikan denda maksimum akan dikenakan terhadap pelakunya.

Dalam pada itu, amaran juga diberikan kepada semua penunggang motosikal berkuasa tinggi yang sering menjadikan lebuh raya Karak sebagai litar lumba hari minggu.

Menurut Aedy Fadly, JPJ akan terus memastikan laluan tersebut selamat digunakan oleh pengguna jalan raya yang lain daripada sebarang masalah yang mungkin ditimbulkan oleh kumpulan tersebut.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *