fbpx

Warga Singapura isi RON95, kita tekan butang Emergency Stop?

singapura e-stop

BEBERAPA hari ini tular gambar-gambar dikongsi netizen berkenaan warga Singapura yang mengisi bahan api RON95 untuk kereta mereka.

Warga Singapura telah banyak dilihat memasuki negara kita berikutan pembukaan sempadan darat kedua-dua negara bermula 1 April dengan sebahagian besar Prosedur Operasi Standard (SOP) dilonggarkan.

Jadi, apa kita boleh buat jika melihat situasi ini?

Seorang pengguna Facebook menulis dan mencadangkan agar kita menekan butang Emergency Stop (E-STOP).

Mohd Anshahrizat Aluhar walaubagaimanapun menulis agar cuba menegur dahulu, diikuti memberitahu kepada petugas stesen minyak. Jika dua langkah ini tidak berjaya, barulah kita boleh mengambil langkah menekan butang E-STOP.

Langkah tambahan adalah mengambil butiran kenderaan, lokasi dan gambar untuk dilaporkan kepada pihak berkuasa.

Anshahrizat membuat perkongsian berkenaan di Group Facebook KHAS PENDUDUK KOTA TINGGI.

Menurutnya, apabila menekan butang E-STOP, proses pengisian akan terhenti malah pihak juruwang akan mendapat amaran dari pam tersebut melalui skrin pendaftaran pembelian di kaunter.

Adakah anda setuju dengan cara dan langkah-langkah ini? Beberapa komen ada mengatakan agar cara ini agak agresif atau kurang sopan.

Menurut kami, cara ini agak berhemah kerana kita telah bertindak menegur dan cuba untuk melaporkan kepada petugas pam stesen minyak.

Pada masa ini harga petrol RON95 di Malaysia dijual pada RM2.05 seliter dan antara yang terendah dan termurah berban­ding di negara-negara pengeluar seperti Arab Saudi, Bahrain, Qatar dan Emeriah Arab Bersatu (UAE).

Harga RON95 yang ditawarkan di Malaysia juga lebih murah jika dibandingkan di Singapura yang dijual pada SGD3.02 (RM9.37) seliter manakala RON97 dijual SGD3.51 (RM10.90) seliter berbanding di negara ini jenis yang sama dijual RM3.91 seliter.

Hanya RON97 dibenarkan dijual kepada kenderaan asing manakala RON95 dilarang kerana ia bahan api subsidi dan tertakluk di bawah Akta Kawalan Bekalan.

SEJAK pintu sempadan Malaysia-Singapura dibuka 1 April lalu, ratusan ribu rakyat kedua-dua negara mula menikmati kehidupan normal tanpa peraturan yang ketat.

Tiada lagi arahan kuarantin di pintu masuk, malah prosedur operasi standard (SOP) juga diberikan kelonggaran, sejajar dengan matlamat mahu merancakkan semula ekonomi. Pendek kata kebebasan kunjung-mengunjung tidak mempunyai noktah lagi.

Pembukaan sempadan Malaysia menyaksikan ribuan warga yang terkandas di Singapura memanjat rasa syukur kerana Kembali bertaut bersama keluarga yang ditinggalkan sejak dua tahun lalu. Tambak Johor meriah bagaikan sambutan pesta.

Tidak kurang juga warga seberang yang turut bergembira, bukan untuk berjumpa keluarga tetapi lebih banyak mene­roka peluang-peluang yang terhidang di negara ini termasuklah memenuhkan tangki kereta dengan petrol subsidi pada harga murah.

Pada masa ini harga petrol RON95 di Malaysia dijual RM2.05 seliter dan antara yang rendah dan murah berban­ding di negara-negara pengeluar seperti Arab Saudi, Bahrain, Qatar dan Emeriah Arab Bersatu (UAE).

Harga RON95 yang ditawarkan di Malaysia lebih murah jika dibandingkan di Singapura yang dijual S$3.02 (RM9.37) seliter manakala RON97 dijual S$3.51 (RM10.90) seliter berbanding di negara ini jenis yang sama dijual RM3.91 seliter.

Hanya RON97 dibenarkan dijual kepada kenderaan asing manakala RON95 dilarang kerana ia bahan api subsidi dan tertakluk di bawah Akta Kawalan Bekalan.

Dengan mengambil kira subsidi RON95 lebih kurang RM1.70 seliter, seorang warga asing yang mengisi 40 liter petrol dapat menjimatkan RM68 yang mana ia merupakan satu kerugian kepada kerajaan dan rakyat negara ini yang membayar cukai.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved