fbpx

Kajian BMW: Lapan daripada 10 pemandu Malaysia pilih kenderaan elektrik

BMW antara jenama yang serius dalam kempen penggunaan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia. - Foto hiasan ihsan BMW
BMW antara jenama yang serius dalam kempen penggunaan kenderaan elektrik (EV) di Malaysia. - Foto hiasan ihsan BMW

BMW Group mendapati lapan daripada sepuluh pemandu negara ini ingin melihat lebih banyak kenderaan elektrik (EV) menyusuri jalan raya.

Kaji selidik dijalankan mendapati rata-rata berharap EV dapat mencorak sebuah dunia yang lebih cakna terhadap alam sekitar.

Tinjauan dalam talian itu melibatkan lebih 4,000 pemandu bukan sahaja di Malaysia malah, negara lain turut terlibat seperti Singapura, Indonesia dan Thailand.

Fokus kaji selidik adalah untuk memahami lebih mendalam mengenai pemahaman dan kecenderungan terhadap EV dalam kalangan pemandu Asia Tenggara.

Penggunaan kereta elektrik (EV) diyakini mampu menjaga alam sekitar. - Foto ihsan BMW
Penggunaan kereta elektrik (EV) diyakini mampu menjaga alam sekitar. – Foto ihsan BMW

Selain itu, kaji selidik juga mendapatkan reaksi terhadap impak EV ke atas alam sekitar serta faktor mendorong pengguna memilikinya.

Jelas Pengarah Urusan BMW Group Malaysia, kesedaran dan keterujaan ditunjukkan terhadap mobiliti lestari adalah amat menggalakkan.

Pada masa sama, pemandu Malaysia juga melihat EV sebagai gerbang pengalaman pemanduan premium.

“Sebagai perintis dalam mobiliti elektrik di Malaysia dan setelah menjejakkan kaki di pentas ini sejak tahun 2015, kami dapat melihat sambutan dan keterujaan.

“Bagaimanapun, masih wujud kesangsian kerana isu-isu yang menyelubunginya…kesemuanya kami sedang menanganinya,” kata Hans de Visser.

Sudah tiba masa lebih banyak pengeluar kenderaan menghasilkan kereta cekap tenaga dan mampu milik. - Foto ihsan Malay Mail
Sudah tiba masa lebih banyak pengeluar kenderaan menghasilkan kereta cekap tenaga dan mampu milik. – Foto ihsan Malay Mail

Dalam perkembangan sama, tinjauan mendapati 72 peratus rakyat Malaysia memilih pengurangan pelepasan karbon.

Sementara itu, 49 peratus memilih penjimatan kos menerusi penggunaan elektrik dan bukannya petrol serta 40 peratus untuk pengalaman premium.

Bagaimanapun, wujud beberapa kebimbangan mengenai EV termasuk jarak perjalanan yang dapat dicapai, kos penyenggaraan dan kesukaran mengecas.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved