fbpx

Syarikat pengendali berbeza, lorong SmartTag dan RFID perlu diasingkan

Walau apa jua isu melibatkan penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID), ia diharap dapat diselesaikan dengan bijak demi kepentingan pengguna. - Foto ihsan PLUS

TEMPOH percubaan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) adalah penting bagi memastikan kelancaran sistem berkenaan.

Menteri Kanan Kerja Raya berkata, sesi percubaan dilaksanakan bagi mengelak sebarang masalah seperti dihadapi kebanyakan pengguna sebelum ini.

Jelas Datuk Seri Fadillah Yusof, pihaknya memandang serius isu dihadapi pengguna dan berharap penyelesaian dapat dilakukan segera.

“Kita mengenal pasti daripada segi teknologi, pentadbiran, perundangan serta kelancaran ataupun efisiensi sistem yang ada itu dan tidak akan membebankan rakyat.

“Itulah yang sedang kita lihat dan perincikan di peringkat Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dan Kementerian Kerja Raya,” katanya.

Menteri Kanan Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof. - Foto ihsan Malay Mail
Menteri Kanan Kerja Raya Datuk Seri Fadillah Yusof. – Foto ihsan Malay Mail

Fadillah menjawab soalan Senator Datuk Razali Idris yang ingin tahu sama ada Kementerian Kerja Raya bercadang untuk sistem SmartTag dan RFID disatukan dalam lorong sama.

Tambahnya, pembekal perkhidmatan bagi kedua-dua sistem pembayaran tol itu adalah berbeza dan teknologi serta ‘reader’ (pengesan tekonologi) juga tidak sama.

“Sekiranya diletakkan dalam satu lorong, ia akan menyebabkan kecelaruan untuk mengenal pasti sistem tag yang digunakan,” katanya lagi.

Mengenai harga RFID, Fadillah berkata nilai RM35 itu merangkumi kos tag, pemasangan tag, sistem dan pengoperasian.

Namun, kerajaan telah mengarahkan pihak Touch ‘n Go Sdn Bhd mengkaji semula kos itu bagi tujuan mengurangkan harga jualan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved