fbpx

Porsche 718 Cayman/Boxster bakal jadi EV menjelang 2025

Porsche 718 01

PORSCHE 718 Cayman dan Boxster bakal dijelmakan sebagai kereta sports elektrik dengan reka bentuk serta karakter sama seperti kereta sports berenjin tengah.

Porsche telah mengesahkan perkara tersebut dan ianya dijangka bakal memasuki pasaran pada 2025 nanti.

Ini menjadikan 718 sebagai model EV ketiga dalam barisan Porsche selepas Taycan dan Macan. Keputusan Porsche ini sejajar dalam visinya yang menyasarkan 80 peratus daripada keseluruhan jualan merupakan EV menjelang 2030.

Menggunakan susun atur bateri serba baharu yang dikenali sebagai e-core layout, EV terbaharu dari Porsche ini akan menawarkan kedudukan pusat graviti dan tempat duduk serendah mungkin.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Porsche, Oliver Blume, “Apabila kami menghasilkan sesebuah model EV, kami tidak akan menggunakan platform sama seperti yang digunakan pada model enjin pembakaran dalaman.

“Kami akan membangunkan platform tersendiri dengan perkongsian beberapa bahagian atau modul dari model lain,” tambahnya lagi.

Ketua Teknikal Porsche, Michael Steiner pula berkata mereka mahu menjadikan kereta tersebut serendah mungkin bagi mengurangkan rintangan aerodinamik.

Jadi ini menyebabkan Porsche tidak akan menggunakan platform EV tradisional berbentuk papan selaju yang mempunyai bateri di bahagian lantai.

PLatform J1

Taycan merupakan model Porsche yang pertama menggunakan platform tersebut yang diberi kod J1, yang turut dikongsi bersama Audi dalam penghasilan model e-tron GT.

Tahun lalu, firma yang berpengkalan di Stuttgart itu telah mendedahkan EV konsep Porsche Mission R yang mempunyai saiz serta dimensi yang hampir sama seperti 718 Cayman dan Boxster.

EV Konsep Porsche Mission R
Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved