fbpx

Ujian akhir: Porsche 718 Cayman GT4 RS catat 7 minit 9.3 saat di Nurburgring

porsche 718 cayman gt4 rs nurburgring 05

PORSCHE 718 Cayman GT4 akan mendapat ‘adik’ yang lebih hardcore, iaitu Cayman GT4 RS yang akan membuat kemunculan global secara rasmi November ini.

Untuk fasa ujian akhir dan pemanduan penilaian, jentera ini mempamerkan prestasi dinamik dan potensinya di litar Nurburgring.

Merupakan 718 pertama yang ‘memakai’ lencana RS, Cayman ini mencatatkan masa 7:09.300 minit di litar Green Hell, dipandu oleh Jörg Bergmeister.

Ia juga sebelum ini mencatatkan masa 7:04.511 di bahagian litar lebih pendek, bermakna ia 23.6 saat lebih pantas dari 718 Cayman GT4 ‘biasa’.

Untuk melindungi pemandunya dalam catatan masa ini, jentera berenjin tengah ini dilengkapi dengan tempat duduk perlumbaan. Tayarnya adalah Michelin Pilot Sport Cup 2 R, iaitu tayar pilihan khas untuk kereta ini.

“Semasa pembangunan, kami memberikan 718 Cayman GT4 RS segalanya memberikannya karakter RS sebenar: ringan, lebih downforce, lebih kuasa, dan sudah tentu lebih respon untuk pemandu,” kata Andreas Preuninger, pengarah GT Model Line.

“Catatan masa di Nordschleife ini satu bukti kukuh tentang betapa ketaranya penambahbaikannya pada dinamik pemanduan.”

Menurut pemandu ujian, Jörg Bergmeister, 718 Cayman GT4 RS ialah jentera pemanduan yang tiada komporomi. “Ia terasa lincah seperti go-kart di jalan pergunungan, tetapi tetap stabil dan seimbang di litar.”

“GT4 RS ini antara jentera Porsche paling responsif pernah dihasilkan. Dan anda hanya perlu merasai sendiri bunyinya yang menakjubkan,” tambah Bergmeister yang juga telah menghabiskan lebih 500 jam dalam pembangunan 718 Cayman GT4 RS.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved