fbpx

Demi keselamatan, had laju sekitar KL mungkin turun sehingga 30 km/j

Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sentiasa memandang serius mengenai tahap keselamatan pengguna jalan raya.. - Foto ihsan Wikipedia
Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) sentiasa memandang serius mengenai tahap keselamatan pengguna jalan raya.. - Foto ihsan Wikipedia

Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) bakal membentangkan cadangan penurunan had laju di beberapa kawasan sekitar Kuala Lumpur, bulan depan.

Cadangan kepada Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) itu melibatkan penurunan had laju sehingga 30 km/j dan 50 km/j.

Timbalan Menteri Wilayah Persekutuan berkata, jika segala cadangan mendapat reaksi positif maka ia dijangka akan dilaksana pada bulan September.

“Pengumpulan data serta analisis akan dibuat dan sekiranya dipersetujui ia akan diputuskan untuk dilaksanakan pada September ini.

“Kawasan terlibat dalam kajian MIROS ini adalah kawasan yang mempunyai had kelajuan 60 km/j dan 40 km/j.

“Jalan-jalan yang telah diwartakan had kelajuan 70 km/j dan 80 km/j tidak termasuk dalam skop kajian penurunan had laju oleh MIROS,” kata Datuk Seri Jalaluddin Alias.

Sebelum ini, cadangan penurunan had laju sekitar ibu negara mendapat perhatian di parlimen.

Senator Datuk Mohd Hisamudin Yahaya bertanyakan mengenai pendirian DBKL terhadap cadangan MIROS melaksanakan had laju kenderaan 30 km/j hingga 50 km/j di kawasan terpilih.

Antara negara yang mengamalkan had laju 30 km/j dan 50 km/j adalah Perancis.

Pelaksanaan pada Ogos tahun lalu itu melibatkan kawasan sekitar Paris.

Terdahulu, Jalaluddin memaklumkan DBKL menyambut baik cadangan awal MIROS demi keselamatan pengguna jalan raya termasuk penunggang basikal dan pejalan kaki.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved