fbpx

Toyota sedang bangunkan GR Yaris dengan transmisi automatik 8-kelajuan

Yaris Auto 01

TOYOTA dilaporkan telah membuat ujian transmisi automatik lapan-kelajuan untuk GR Yaris. Naib Pengerusi Toyota Motor Corporation, Shigeru Hayakawa turut terlibat sebagai pemandu pembangunan bagi transmisi baharu ini.

GR Yaris dengan nombor 109 dilaporkan telah menyertai Toyota GAZOO Racing Rally Challenge pusingan satu di Akitakata, Jepun pada 13 Mac lalu.

Transmisi automatik ini merupakan rekaan baharu sepenuhnya dengan lapan kelajuan menggunakan torque converter.

Pertukaran transmisi pula menggunakan gear planetary yang mana nisbah gearnya telah diletakkan secara bersilang.

Transmisi automatik yang dibangunkan ini tidak hanya memfokuskan kepada penjimatan bahan api malah turut memberikan pengalaman menyeronokkan dalam pertukaran gear yang pantas dan selesa.

Menurut Ketua Pegawai Eksekutif Toyota Akio Toyoda, GR Yaris pada asalnya merupakan sebuah kereta sports dengan transmisi manual.

“Akan tetapi transmisi automatik baharu yang digunakan dalam perlumbaan tersebut turut memberikan aksi yang kompetitif.

“Mungkin penggunaan transmisi automatik pada hadapan akan lebih baik berbanding manual,” tambahnya lagi.

Transmisi baharu lapan kelajuan ini boleh menukar gear menggunakan paddle shift namun menurut pasukan pembangunan projek ini, matlamat utama mereka adalah untuk memastikan pertukaran gear lebih pantas pada posisi D semata-mata.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved