fbpx

Perkenal satu EV setiap tahun hingga 2025, Volvo mahu jadikan Malaysia hab EV untuk ASEAN

volvo xc40 recharge ev 05

VOLVO Car Malaysia (VCM) hari ini berkongsi hala tuju mereka di negara ini untuk beberapa tahun akan datang.

Perkongsian itu dibuat dalam pelancaran EV pertama mereka, XC40 Recharge EV yang dilengkapi pek bateri 78kWh dan mempunyai jarak pemanduan sehingga 418km. Boleh baca berita lanjut SUV itu di sini.

Kembali kepada pengumuman, Pengarah Urusan Volvo Car Malaysia, Charles Frump berkongsi beberapa perkara seperti berikut:

  1. Volvo Car Malaysia menyasarkan untuk menjadi jenama kereta mewah elektrik terkemuka di Malaysia;
  2. Mulai 2022, Volvo Car Malaysia akan melancarkan satu model kenderaan elektrik (EV) baru setiap tahun;
  3. XC40 Recharge Pure Electric adalah EV pertama Volvo di Malaysia;
  4. Volvo Car Malaysia adalah jenama kereta mewah pertama di negara ini yang membuat pemasangan tempatan EV dalam bentuk unit CKD;
  5. Harga XC40 Recharge Pure Electric akan diumumkan pada 4 April 2022, di mana pelanggan boleh menempah secara dalam talian pada hari yang sama
  6. Penghantaran XC40 Recharge Pure Electric akan bermula pada penghujung April 2022;
  7. Harga mudah (hassle-free) untuk XC40 Recharge Pure Electric di seluruh Malaysia;
  8. Volvo Car Malaysia akan mula mengeksport kenderaan elektrik ke pasaran dalam rantau ASEAN tidak lama lagi.

Frump berkata, “Volvo Car Malaysia bersedia untuk melaksanakan rancangan global Volvo ke arah mengeluarkan kenderaan elektrik sepenuhnya menjelang 2030, bermula dengan pelancaran XC40 Recharge Pure Electric pada hari ini.

“XC40 Recharge Pure Electric hanyalah salah satu daripada pelbagai inisiatif kami untuk menggalakkan para pengguna menggunakan kenderaan elektrik ke arah masa depan yang lebih lestari,” katanya.

“Menjelang pertengahan dekad, kami menyasarkan untuk mengurangkan keseluruhan pelepasan kitaran hayat CO2 bagi setiap kereta sebanyak 40 peratus.

“Untuk mencapai usaha ini, ia lebih daripada sekadar mengurangkan pelepasan paip ekor melalui elektrifikasi tetapi juga melibatkan pengurangan pelepasan CO2 merentasi operasi dan rantaian bekalan kita.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved