fbpx

Kursus Latihan Asas Sukan (KLASS) Rally 2022 asah bakat baharu untuk rali

kursus rali 04

KEMENTERIAN Belia dan Sukan (KBS) baru-baru ini menganjurkan Kursus Latihan Asas Sukan (KLASS) Rally 2022 pada 5 dan 6 Mac lepas.

Bertempat di Space U8, acara itu merupakan anjuran bersama KBS dan Motorsports Association of Malaysia (MAM), One Motorsports Club, dan Race & Rally Garage. Ia bertujuan memberi pendedahan awal kepada mereka yang berminat dalam sukan rali.

Dengan 30 orang peserta, kursus dibahagikan kepada dua peringkat untuk dua silibus.

Peringkat pertama ialah penerangan secara teori yang melibatkan tugasan sebagai seorang pemandu, pembantu (juruarah), krew, dan pengurusan pasukan.

Penerangan ini diberikan oleh Tim One Motorsports Club dan Race & Rally Garage selaku pasukan pengelola kursus.

Terdapat juga fasilitator jemputan seperti Karamjit Singh (lagenda rali negara), Kurnia Sakor (penganjur Malaysian Rally Championship), Arish Qutb (juruarah terkemuka) serta Faisal Tuah dan Mohd Henzee Hamzah (pengarah teknikal Race & Rally Garage dan pemandu rali kebangsaan).

Untuk peringkat kedua yang diadakan pada hari berikutnya, peserta diberikan latihan secara pratikal. Mereka mendapat penerangan dan pendedahan tentang kereta rali, demonstrasi “rally service” dan cabaran penukaran tayar.

Kursus KLASS ini juga dihadiri oleh Pengarah Bahagian Pembangunan Sukan iaitu Nor Azli yang hadir bersama Penolong Pengarah, Mu’azam dari KBS.

Mereka diberi peluang merasai sendiri pengalaman sebenar menaiki kereta rali yang dipandu Karamjit Singh dan Roduwan Rashid dalam sesi Taxi Ride.

Program telah berakhir di sebelah petang dengan sesi  penyampaian sijil penyertaan beserta hadiah penajaan daripada Gulf Western Oil.

Foto dan laporan oleh: Raziman Sipico

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved