fbpx

Shell komited kurangkan pelepasan karbon, guna tenaga solar di stesen miliknya

Stesen Shell dengan tenaga solar 02
Seow Lee Ming, Pengarah Besar Shell Mobility di stesen Bandar Botanic, Klang.

Shell Malaysia telah berjaya mencapai satu lagi kejayaan dalam usahanya untuk mengurangkan pelepasan karbon dalam operasi mobilitinya.

Sejajar dengan usaha dan komitmen ke arah itu, Shell telah mengambil inisiatif berkerjasama dengan Cleantech Solar dalam menggunakan tenaga solar di stesen minyak miliknya.

Panel solar yang dipasang di stesen Shell.

Sejumlah 22,505 kepingan panel photovoltaic dengan kapasiti 10.12 megawatt (MW) telah dipasang di 216 buah stesen miliknya. Ini sebagai sebahagian usaha dan komitmen dalam mengurangkan pelepasan karbon, selain mengurangkan kebergantungan terhadap pembekal kuasa elektrik tempatan.

Menurut Shell, panel solar yang dipasang pada stesen Shell itu mampu menjana tenaga elektrik sebanyak 12,939 MWh. Sebagai perbandingan, tenaga ini cukup untuk membekalkan kuasa kepada kira-kira 3,740 isi rumah selama satu tahun.

Seow Lee Ming, Pengurus Besar Mobility Shell berkata, “Matlamat kami adalah untuk memudahkan peralihan ke arah masa depan karbon rendah dalam operasi syarikat.

“Setakat ini, kami telah memasang panel solar di 216 buah stesen, dan ia dijangka meningkat kepada 350 buah stesen menjelang akhir tahun ini,” tambahnya lagi.

Sehingga kini, Shell telah menerima persijilan Indeks Bangunan Hijau (GBI) bagi lima buah stesen termasuk Shell Taman Connaught, Shell Damansara Jaya, Shell Mint Hotel, Shell Tangkak Layby, dan Shell Alor Pongsu.

Seiring dengan matlamat dunia, Kumpulan Shell menetapkan sasaran untuk menjadi perniagaan tenaga dengan pelepasan sifar menjelang 2050.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved