fbpx

Velocity Motor Show 2022 janji pameran dan aksi untuk peminat permotoran

velocity motor show 02

VELOCITY Motor Show (VMS) telah berlangsung baru-baru ini di Stadium Bukit Jalil iaitu pada Sabtu dan Ahad (5 dan 6 Mac 2022).

Antara intisari utama VMS adalah MDCC Drift Challenge, himpunan terbesar kereta dengan suspensi udara, dan himpunan motosikal Harley-Davidson yang dijangka akan tercatat dalam Malaysian Book of Records.

Syukur kerana ia dapat diadakan semula dan menurut penganjur, VMS edisi kelima 2023 akan diadakan di lokasi yang sama.

Selain itu, terdapat juga pameran kereta, motosikal, kenderaan 4×4 dan jentera-jentera pelik.

Paling menarik bagi penulis ialah ruang pameran oleh No Equal dimana mereka menghimpunkan pelbagai kereta sports ikonik JDM, Eropah dan buatan Malaysia sendiri.

Antara kereta yang dipamerkan di ruangan ini adalah Nissan GT-R R34, Nissan Skyline R34, Honda Integra Type-R (DC2 dan DC5), Honda S2000, Honda NSX, Toyota Supra, Mitsubishi Lancer Evo, Mazda RX-7, Renault Megane RS, Renault Megane R26 Edition, Suzuki Swift Sport ZC33.

Terdapat juga Porsche 911 (996) yang kelihatan seperti jentera lumba GT3 Cup (penulis tidak sempat melihat dengan lebih teliti), dan sepasang Porsche Cayman (dua generasi berbeza) dengan transmisi manual 6-kelajuan!

Dan sudah tentu, hero negara kita, iaitu trio Proton Satria R3, Proton Satria Neo Lotus Racing Edition, dan Proton Satria Neo R3 Clubsport.

Acara sampingan juga termasuklah persembahan drift oleh Prince of Drift negara, Tengku Djan dimana beliau juga menjadi juri pertandingan drift serta duta Toyo Tires.

Oh ya, pameran lain yang menarik juga termasuklah barisan jentera Fast and Furious (Mitsubishi Evo, Nissan Skyline R34, Nissan 350Z, Toyota Supra dan Mitsubishi Eclipse), serta pameran oleh kelab-kelab tempatan.

VMS 2022 merupakan edisi keempat setelah diadakan pada 2016, 2017 dan 2018. Ia ‘hilang’ untuk beberapa tahun disebabkan – seperti semua sedia maklum – pandemik Covid-19 yang melanda seluruh dunia.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved