fbpx

Jangan panik, pesawat terbang rendah untuk latihan operasi dan kesiagaan – TUDM

sukhoi tudm formation 06

TENTERA Udara Diraja Malaysia (TUDM) memaklumkan kepada orang ramai agar tidak cemas dan risau sekiranya melihat pesawat-pesawat TUDM terbang rendah.

Ini kerana TUDM kini melaksanakan latihan operasi dan kesiagaan bagi aset-aset udara bermula 3 hingga 7 Mac 2022.

Dalam satu siaran di media sosial Facebook dan Instagram, kenyataan itu bertulis, “Latihan operasi dan kesiagaan ini bertujuan untuk menilai kecekapan anak kapal TUDM, anggota-anggota Pasukan Khas TUDM (PASKAU) dan pasukan sokongan logistik dalam melaksanakan tanggungjawab melindungi kedaulatan negara.”

“Di samping itu, latihan ini bertujuan untuk menguji keupayaan peralatan persenjataan serta kesiagaan aset-aset TUDM bagi menjamin keberkesanan pelaksanaan tugas operasi bersama yang melibatkan pesawat-pesawat dari pelbagai kategori seperti pesawat pejuang, pengangkut dan helikopter.”

Menurut kenyataan itu lagi, sepanjang latihan berlangsung, pesawat-pesawat TUDM akan melaksanakan penerbangan taktikal secara rendah di kawasan-kawasan tertentu khususnya di sekitar negeri Selangor serta Pangkalan Udara Gong Kedak, Pangkalan Udara Butterworth dan Pangkalan Udara Kuantan.

Kenyataan ini dikeluarkan dipercayai susulan orang ramai yang dikatakan risau melihat empat buah Sukhoi Su-30 MKM yang terbang rendah di beberapa kawasan seperti Shah Alam, Batu Caves dan Kuala Lumpur.

Pesawat pejuang itu berpangkalan di No 12 Skuadron di Gong Kedak, Terengganu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved