fbpx

AirAsia Ride tawar perkhidmatan e-hailing udara, hanya 11 minit ke KLIA

AA Ride 01

AirAsia bakal menawarkan perkhidmatan e-hailing udara terbaharu mereka iaitu AirAsia Ride. Perkhidmatan ini bakal menggunakan pesawat elektrik vertical take-off and landing (eVTOL).

Hanya 11 minit sahaja masa yang diperlukan untuk sampai ke Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) dari KL Sentral menerusi perkhidmatan tersebut dan ianya bakal beroperasi menjelang tahun 2025.

Ketua Pegawai Eksekutif Capital A Berhad, Tan Sri Tony Fernandes mengesahkan perkara tersebut melalui perkongsian beliau di Instagram.

Terdahulu, AirAsia Aviation Group Limited (AirAsia) menandatangani kerjasama dengan syarikat penyediaan pesawat Avolon untuk menyewa sekurang-kurangnya 100 unit pesawat kecil jenis VX4 eVTOL.

Pesawat ini mampu membawa empat orang penumpang dengan seorang juruterbang pada satu-satu masa dan mempunyai jarak penerbangan sejauh 161km.

Pada ketika ini, tren Express Rail Link (ERL) KLIA Express merupakan penyedia perkhidmatan terpantas menghubungkan KLIA ke KL Sentral dengan masa perjalanan selama 28 minit.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved