fbpx

VW Golf Mk8 R-Line dibuka untuk tempahan, anggaran RM155k hingga RM165k

vw golf mk8 r-line 02

SELAIN dari pelancaran Golf GTI, Volkswagen Passenger Cars malaysia (VPCM) juga mengumumkan mereka telah membuka tempahan untuk Golf R-Line. Harganya? Anggaran sekitar RM155,000 hingga RM165,000.

Sama seperti GTI, varian Golf R-Line ini juga dipasang CKD di Pekan, Pahang dan kerana itu harganya agak menarik. Golf R-Line Mk7.5 sebelum ini merupakan unit CBU dan berharga sekitar RM167k semasa dilancarkan.

Golf Mk8 ini dipacu oleh enjin 1.4 TSI yang sama, dengan output 150PS dan 250Nm. Tetapi kotak gear adalah baharu, kini menggunakan automatik 8-kelajuan (torque-converter) yang menggantikan dwi-klac DSG sebelumnya.

Seterusnya, Golf R-Line seperti pada namanya, bermaksud ia mendapat pakej penggayaan seperti Golf R. Kelengkapan luaran adalah rim 17-inci, tayar Bridgestone Turanza T005, lencana R, lampu LED depan dan belakang, serta kemasan ekzos krom.

Di bahagian dalam pula, Golf Mk8 ini mendapat kokpit minimalis dengan kebanyakan kawalan adalah dari skrin dan panel sentuhan haptik.

Tempat duduk adalah fabrik Sardegna dengan pelarasan manual, dan nampak cukup sporti. Panel instrumen di depan pemandu bersaiz 10.25-inci manakala unit infotainmen di tengah bersaiz 10-inci, dengan fungsi navigasi serta Apple Carplay dan Android Auto tanpa-wayar.

Golf R-Line Mk8 hadir dengan pilihan lima warna iaitu Moonstone grey, Kings Red, Atlantic Blue, Deep Black dan Oryx White.

Seperti biasa, Golf Mk8 dilindungi dengan jaminan 5-tahun tanpa had perbatuan, penyelenggaraan percuma 3-tahun dan bantuan tepi jalan 5-tahun.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved