fbpx

Darul Aman Raret’ro 2022 meriah, himpun ratusan jentera klasik dan retro

darul aman raretro 2022 47

Darul Aman Raret’ro (DARE) telah diadakan di perkarangan Zaques Hotel, Sungai Petani pada 4 hingga 6 Februari lepas. Acara yang menghimpunkan jentera-jentera klasik itu merupakan yang terbesar pernah diadakan dan merupakan tahun kelima penganjuran.

Pelbagai aktiviti telah diadadakan sepanjang tiga hari acara berlangsung seperti autoshow dan persembahan audio dari 40 buah kereta diwakili kumpulan audio Kedah.

Selain itu, setiap peserta dan pengunjung yang hadir layak untuk mendapatkan satu tiket cabutan bertuah dengan setiap pembelian kemeja-T rasmi.

Sesi cabutan bertuah diadakan dua hari berturut-turut, menawarkan dua hadiah utama iaitu sebuah motosikal Honda C70 sumbangan Surico Malaysia dan telah direstore sepenuhnya serta satu set rim sport 14-bintang sumbangan Atara Racing.

Secara purata, lebih 500 buah kenderaan retro memenuhi ruang acara setiap hari, terdiri dari kereta dan motosikal old school.

Hari terakhir menyaksikan himpunan Saga Big Day Out dengan lebih 200 buah Proton Saga dengan pelbagai gaya modifikasi dan restorasi. Dari modifkasi ala perlumbaan, tayar kangkang, hingga standard ‘abah-abah’, semuanya ada.

Dianggarkan hampir 7,000 pengunjung hadir ke acara tiga hari itu, rata-ratanya adalah penduduk kawasan setempat.

Aktiviti tidak terhad kepada kereta dan motosikal sahaja, sebaliknya terdapat juga jualan pasar karat, bundle, Hooligan Camp, pertandingan mewarna untuk kanak-kanak, demo dan klinik BMX, dan persembahan DJ piring hitam.

Pendek kata, acara Darul Aman Raret’ro ini sesuai untuk seisi keluarga dan semua peringkat umur. Acara kali ini juga mendapat sokongan dan penajaaan dari pihak Malaysia Automotive, Robotics and ioT Institute (MARii), Surico Malaysia, dan Maktok Maruku.

Acara juga dijalankan dengan pematuhan Prosedur Operasi Standard (SOP) yang ditetapkan oleh pihak kerajaan.

Gambar/teks: Raziman SiPico

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved