fbpx

Turki tawar Malaysia sertai program pesawat pejuang stealth TF-X, peluang baik untuk negara?

tf-x jet – trt world
Foto oleh: TRT World

PIHAK Kementerian Pertahanan Turki menawarkan Malaysia untuk menyertai program pembangunan pesawat pejuang generasi kelima TF-X.

Merujuk laporan Malaysia Gazette bertarikh 9 Febuari 2022, Malaysia berpotensi menjadi penyumbang pembangunan industri pertahanan.

Berdasarkan prospek itu, Turki menawarkan kerjasama dalam bentuk pelaburan untuk projek jet pejuang TF-X, dimana mereka sebelumnya menawarkan pesawat Hurjet dan kerjasama pembangunan di Malaysia.

Presiden Industri Pertahanan Turki, Prof. Dr. Ismail Demir berkata, “Kami secara terbuka menjemput negara-negara saudara seperti Malaysia dan Indonesia untuk menyertai program ini di peringkat awal, pembangunan bersama, dan juga penggunaan di masa depan.”

“Kami tahu proses ini sangat mencabar. Ia akan memerlukan banyak sumber-sumber dari segi tenaga manusia dan kewangan.

“Dalam jangka masa panjang, negara-negara ini akan memerlukan platform udara yang sofistikated. Jadi apabila sampai masanya, daripada membeli dari negara asing, mereka akan mempunyai teknologi sendiri,” ulasnya.

Presiden Industri Pertahanan Turki, Prof. Dr. Ismail Demir. Foto: Ahval News

Ismail juga menambah: “Seperti Malaysia khasnya, latihan dan pengalaman yang diperolehi oleh jurutera-jurutera dari program ini turut akan menjadi pengalaman untuk kami juga.”

Ismail turut menegaskan bahawa kesemua negara (Turki, Malaysia dan Indonesia) haruslah saling menyokong antara satu sama lain dalam jangka masa panjang, dan hubungan ketiga-tiga negara adalah akrab.

Foto oleh: TRT World

TAI TF-X ialah sebuah pesawat penguasaan udara (air superiority) generasi ke-5 berenjin kembar dibangunkan oleh Turkish Aerospace Industries (TAI) dengan bantuan teknologi daripada BAE Systems, United Kingdom.

Pesawat ini diwar-warkan akan menggantikan armada pesawat F-16 yang digunakan oleh Tentera Udara Turki dan juga akan ditawarkan kepada negara-negara luar antaranya kepada negara Asia Tenggara seperti Malaysia dan Indonesia.

Projek ini merupakan sebahagian daripada projek berprofil tinggi di Turki dengan melibatkan teknologi stealth.

Turki sebelumnya telah berjaya mendapatkan blueprint dan bantuan teknikal daripada SAAB AB, serta bantuan teknologi daripada BAE System.

ASELSAN kini sedang membangunkan sebuah radar imbasan elektronik aktif termaju yang akan menggunakan teknologi gallium nitride (GAN) dalam program TF-X.

Turki dilihat telah beberapa kali sejak tahun lalu menawarkan kerjasama dengan Malaysia dalam industri aeroangkasa dengan negara itu.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved