fbpx

Kerajaan umum pengecualian cukai kenderaan OKU, EV hingga 2025

Terdapat pelbagai kelebihan menggunakan kenderaan elektrik (EV) termasuk pengecualian cukai. - Foto ihsan NIO
Terdapat pelbagai kelebihan menggunakan kenderaan elektrik (EV) termasuk pengecualian cukai. - Foto ihsan NIO

KERAJAAN menawarkan pemberian insentif Pengecualian Bayaran Fi Lesen Kenderaan Motor (LKM) bagi kenderaan elektrik (EV) dan Orang Kurang Upaya (OKU).

Memetik kenyataan Menteri Pengangkutan, kenderaan motor elektrik akan menikmati pengecualian itu bermula 1 Januari 2022 hingga 31 Disember 2025.

Jelas Datuk Seri Dr Wee Ka Siong, pengecualian bagaimanapun tidak terpakai untuk kenderaan hibrid mempunyai enjin pembakaran dalaman.

“Pengecualian fi LKM hanya diberikan kepada kenderaan EV sama ada dikuasakan oleh bateri atau ‘fuel cell’ (sel bahan api),” katanya, semalam.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong. - Foto ihsan Malay Mail
Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Dr Wee Ka Siong. – Foto ihsan Malay Mail

Sementara itu, pengecualian fi LKM kenderaan motor milik OKU hanya terpakai kepada kenderaan motor yang telah diubah suai khas untuk mereka yang berkenaan.

Kenderaan tidak diubah suai pula, pengecualian hanya diberikan kepada Kenderaan Pemasangan Tempatan (CKD) dan kereta nasional.

“Kenderaan motor terbabit yang layak hendaklah didaftarkan dan dilesenkan atas nama individu OKU berkaitan.

“OKU hendaklah berdaftar serta mempunyai kad OKU yang dikeluarkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM),” katanya lagi.

Pengecualian juga dipanjangkan kepada kenderaan motor didaftarkan dan dimiliki oleh ibu bapa atau penjaga berdaftar mempunyai anak OKU.

Ia meliputi suami atau isteri yang mempunyai pasangan OKU dengan syarat OKU terbabit juga telah berdaftar dengan Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM).

Permohonan bagi pengecualian itu akan bermula pada 15 Mac 2022.

Pada Belanjawan 2022, kerajaan mengumumkan akan membayar sepenuhnya Lesen Kenderaan Motor bagi semua kenderaan persendirian milik OKU.

EV juga mendapat rangsangan termasuk pengecualian penuh duti import, duti eksais, cukai jualan dan 100 peratus pengecualian cukai jalan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved