fbpx

Setahun baiki Proton Exora tak siap, sampai beli kereta baru!

exora lambat siap 01

BERAPAKAH tempoh biasa diperlukan untuk sesebuah kereta dibaiki selepas kemalangan? Kebiasannya semua proses seperti tuntutan insurans, perolehan alat ganti, baik pulih hinggalah penyerahan semula kepada pelanggan mengambil masa beberapa minggu atau lebih sebulan.

Tetapi bagaimana jika kereta mengambil masa lebih setahun dan masih belum siap? Adakah ini munasabah?

Perkara ini berlaku kepada seorang ahli di Facebook Group Exora Owners Club Malaysia (EOCM). Menurutnya, Proton Exora miliknya telah mula dihantar sejak Februari 2021 namun hingga hari ini masih belum siap!

Menurut pemilik akaun Abi Auni, Exora miliknya dihantar ke Proton Edar Kota Bharu selepas terlibat kemalangan.

“Masalah paling besar adalah alat ganti yang sentiasa tiada stok serta dua kali alat ganti yang salah terpaksa dipulangkan balik,” tulisnya.

“Kenapa perkara ini boleh berlaku? Logik ke setahun kereta saya berada di Proton Edar Kota Bharu?”, tambah beliau.

Menurutnya lagi, dalam sebulan pertama beliau terpaksa pergi ke kerja dengan menumpang kereta rakan sekerja atau menaiki e-hailing. Jarak dari rumahnya ke tempat kerja adalah 54km.

Malah, dia terpaksa membeli kereta baharu!

Tangkap layar oleh: Mekanika Malaysia

Tetapi pada masa yang sama, ansuran bulanan RM717 untuk Proton Exora itu tetap masih perlu dibayar walaupun setahun beliau tidak memandunya.

“Juga setiap hari saya singgah ke Proton Edar Kota Bharu untuk melihat ‘progress’ kereta saya selama hampir enam bulan. Setiap kali itu juga saya akan kecewa,” keluhnya.

Beliau mengakhiri tulisan itu dengan berkata, “Diharapkan pihak Proton dapat menyelesaikan masalah ini secepat mungkin. Jangan buatkan saya menunggu sehingga setahun lagi.”

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved