fbpx

Tak logik hukum institut memandu sahaja – aktivis

sekolah institut memandu

SEORANG aktivis mempersoalkan mengapa hanya institut memandu berdepan tindakan sekiranya ramai calon terbabit kemalangan atau tidak mematuhi undang-undang jalan raya.

Azlan Sani Zawawi, atau lebih dikenali sebagai Lando Zawawi, berkata tidak logik untuk Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) hanya menjatuhkan hukuman kepada institut memandu sahaja. Sebaliknya semua pihak perlu bertanggungjawab.

“Macam tak logik macam sekolah yang dikenakan tindakan,” katanya kepada FMT.

Beliau bagaimanapun tidak menolak pihak JPJ mungkin mempunyai alasan tersendiri mengapa tindakan itu dibuat kerana berkemungkinan wujud lambakan sekolah memandu yang dibangunkan tanpa pengawasan standard membabitkan soal keselamatan jalan raya.

“Tapi ada kemungkinan kenyataan dikeluarkan itu bersebab. Sebagai contohnya lambakan sekolah memandu yang dibangunkan tanpa pengawasan standard,” tambahnya.

Beliau bagaimanapun mencadangkan penambahbaikan bagi mengurangkan kadar kemalangan jalanraya bukan sekadar melalui hukuman sebaliknya perlu lebih kepada cara mendidik di peringkat awal yang perlu melibatkan semua pihak.

“Sewajarnya diseimbangi melalui pendidikan, kempen keselamatan jalanraya yang lebih menyeluruh dan menarik minat terutama para belia, bahkan usaha itu seharusnya dipikul oleh semua pihak, bukan setakat JPJ sahaja.

“Saya percaya sikap menghargai diri sendiri dan orang lain itu bermula dari rumah. Sebagai contohnya peranan ibu bapa, rakan sebaya, begitu juga dengan persatuan penduduk mahupun JMB bagi mengurangkan kadar kemalangan di kawasan taman perumahan, penempatan yang turut membimbangkan, semua pihak harus saling berpesan,” katanya.

Ketua Pengarah JPJ Zailani Hashim sebelum ini memaklumkan institut memandu berdepan tindakan penggantungan atau pembatalan permit sekiranya mengeluarkan ramai calon terbabit kemalangan dan tidak mematuhi undang-undang jalan raya.

Katanya, tindakan itu akan dijalankan menerusi kaedah melekatkan kod di lesen memandu bagi memudahkan pihak berkuasa mengesan di mana pesalah itu menerima latihan pemanduan.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved