fbpx

PLUS minta patuhi TTA elak kesesakan sempena Tahun Baharu Cina

Sudah tiba masa lebih banyak pengeluar kenderaan menghasilkan kereta cekap tenaga dan mampu milik. - Foto ihsan Malay Mail
Sudah tiba masa lebih banyak pengeluar kenderaan menghasilkan kereta cekap tenaga dan mampu milik. - Foto ihsan Malay Mail

KESESAKAN trafik setiap kali menyambut cuti umum atau musim perayaan bukan lagi rahsia besar dalam kalangan kita.

Sejak Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) ditamatkan, tidak dinafikan berlaku pertambahan jumlah kenderaan di jalan raya terutama ketika musim cuti.

Justeru, bersempena sambutan Tahun Baharu Cina tidak lama lagi, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) telah mengeluarkan Cadangan Waktu Perjalanan (TTA).

Memetik kenyataan dikeluarkan, PLUS menasihati pengguna mengikuti TTA memandangkan berlaku peningkatan trafik daripada 1.4 juta kepada 1.6 juta kenderaan.

Situasi itu dijangka berlaku bermula pada 28 Januari sehingga 6 Februari.

“Ini juga terpakai kepada mereka yang menghala Johor ke arah selatan.

“Bagi destinasi berhampiran dengan Lembah Klang dan negeri lain, pengguna perlu merancang perjalanan mereka dengan memasuki lebuh raya selepas 1 tengah hari,” kata Ketua Pegawai Operasi PLUS Datuk Zakaria Ahmad Zabidi.

Pengguna dari Perlis, Kedah, Pulau Pinang, utara Perak, Johor dan negeri-negeri lain menuju ke Lembah Klang digalakkan keluar sebelum pukul 9 pagi.

Sementara itu, pengguna dinasihati terus mengamalkan prosedur operasi standard (SOP) Covid-19 ketika berhenti di kawasan Rehat dan Rawat (R&R).

PLUS juga menasihati agar orang ramai pengamalkan pemanduan dengan berhati-hati ketika cuaca buruk.

Orang ramai berdepan masalah boleh menghubungi pasukan peronda lebuh raya PLUS menerusi PLUSLine 1800 88 0000.

Elak insiden baki tol tidak mencukupi

Pengenalan Lorong Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) antara inisiatif baik daripada PLUS untuk mengurangkan kesesakan di plaza tol. - Foto ihsan PLUS
Pengenalan Lorong Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) antara inisiatif baik daripada PLUS untuk mengurangkan kesesakan di plaza tol. – Foto ihsan PLUS

Terdahulu, PLUS turut mengeluarkan nasihat agar pengguna memastikan perjalanan lancar semasa memasuki dan keluar dari lebuh raya bertol.

Antara langkah penting perlu diambil adalah dengan memastikan kad Touch ‘n Go dan e-dompet Touch ‘n Go RFID mempunyai baki mencukupi.

Pengguna juga boleh mengetahui keadaan trafik daripada fungsi CCTV perancang perjalanan Aplikasi PLUS, Twitter PLUSTrafik dan P.U.T.R.I (PLUS Unique Texting Realtime Interface).

Pengguna lebuh raya juga digalakkan menggunakan aplikasi Waze dan Google Maps untuk navigasi perjalanan mereka.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved