fbpx

Pelekat RFID rosak? Plus minta jangan bimbang, ganti secara percuma

220120-rfid-v001.jpg

SEJAK kebelakangan ini isu penggunaan Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) galak diperkatakan pengguna jalan raya.

Ada mengkritik penggunaan sistem tersebut namun, tidak kurang juga ramai memuji usaha Plus Malaysia Berhad (Plus) meningkatkan perkhidmatannya.

Terbaharu, Plus bertindak proaktif dalam memastikan para pelanggannya selesa dengan sistem tersebut.

Memetik kenyataan Plus semalam, langkah terbaharu itu adalah dengan menawarkan perkhidmatan menggantikan pelekat RFID secara percuma.

Ketua Perhubungan Libat Urus Strategik Plus berkata, pengguna tidak perlu bimbang memandangkan pihaknya sentiasa peka dengan masalah dihadapi pengguna.

“Kita ada orang ‘standby’ (tunggu sedia) dengan peranti ‘hand held’ (pegang tangan).

“Kalau RFID tidak dapat ‘detect’ (kesan), kita akan bantu beli satu kupo,” kata Syed Mohammed Idid Syed Ahmed Idid.

Isnin lalu, plaza tol di Lembah Klang sesak teruk ekoran kegagalan RFID berfungsi pada waktu puncak ketika hujan.

Ia mengakibatkan ramai pengguna meluahkan rungutan sehingga memaksa Plus menambah petugas di plaza tol dan meningkatkan keterlihatan papan tanda arah lorong RFID.

Dalam perkembangan sama, Syed Mohammed Idid berkata pengguna lebuh raya boleh menggunakan kaedah pembayaran kad TnG dan Smartag.

Setelah beberapa hari pelbagai masalah kesesakan yang berlaku selepas Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS) mengumumkan pelaksanaan pembayaran tol menggunakan teknologi Identifikasi Frekuensi Radio (RFID) Touch ‘n Go di lebuhraya tersebut bermula 15 Januari lalu, kini nampaknya kerajaan mula mengambil langkah campurtangan yang serius.

Menurut Perdana Menteri, Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob dalam laporan Astro Awani, pengguna perlu diberikan pilihan sama ada mereka mahu menggunakan sistem RFID berkenaan atau tidak. Beliau menyatakan bahawa mesyuarat Kabinet pada hari ini telah membincangkan isu tersebut dan sepakat dengan ketetapan agar rakyat mesti diberikan pilihan.

Beliau turut mengambil contoh perkhidmatan ‘Touch n’ Go’ sebelum ini tidak dilaksanakan secara terus namun berbentuk pilihan kepada rakyat ketika ia mula diperkenalkan.

“Cuma kita kata cadangan bagus tetapi dari segi pengguna mereka mesti diberi pilihan sama ada nak guna RFID atau nak guna ‘Touch n’ Go’ atau ‘Smart TAG’.

Transaksi tol menggunakan teknologi RFID untuk kenderaan ringan persendirian dilaksanakan di laluan Juru, Pulau Pinang hingga ke Skudai,bermula 15 Januari lepas.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved