fbpx

DBKL dan MIROS bakal perkenal had laju 30, 50km/j di sekitar KL

MALAYSIA-AUTO
Vehicles drive on a highway in Kuala Lumpur, 20 April 2005. Malaysia's vehicle sales rose 21.6 percent year-on-year in March to an all-time high of 50,558 units, and likely to accelerate as consumers rushed to buy amid anticipation of higher car prices, reports said. AFP PHOTO / Jimin LAI

DEWAN Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) dan Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) sedang bekerjasama memperkenalkan had laju 30 dan 50km/j di kawasan terpilih di Kuala Lumpur.

Ini lanjutan dari kunjungan hormat Pengerusi MIROS Suret Singh dan Ketua Pengarahnya Khairil Anwar Abu Kassim ke atas Datuk Bandar Kuala Lumpur, Mahadi Che Ngah.

Kerjasama dua badan itu melibatkan mengenal pasti jalan raya di mana had laju berkenaan boleh dilaksanakan sebagai langkah keselamatan.

Suret dalam satu ciapan di Twitter mengumumkan institusi berkenaan akan bekerjasama dengan DBKL untuk menjadikan perancangan itu satu realiti.

Ini termasuk rakaman kamera litar keselamatan tertutup (CCTV) bagi kesalahan trafik yang dilakukan di ibu negara.

MIROS kini dalam peringkat akhir merangka cadangan untuk had laju standard 30km/j bagi kawasan kediaman dan penduduk, bandar serta kampung sebagai sebahagian daripada pelan keselamatan jalan raya kebangsaan 2022-2023.

Malaysia antara negara yang meratifikasi Deklarasi Stockholm berhubung keselamatan jalan raya, dalam persidangan menteri global yang diadakan pada Feb 2020.

80 menteri yang menghadiri persidangan itu berikrar mengurangkan sehingga separuh bilangan kematian jalan raya menjelang 2030.

Turut dicadangkan, had laju 30km/j sebagai “norma baharu” di kawasan lazim digunakan bersama oleh penunggang motosikal, pemandu kereta, pejalan kaki dan penunggang basikal.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved