fbpx

Van sekolah ‘haram’, JPJ gesa ibu bapa berwaspada

Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan terus membuat pemantauan mengesan perkhidmatan van sekolah tanpa lesen. - Foto ihsan Bernama
Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) akan terus membuat pemantauan mengesan perkhidmatan van sekolah tanpa lesen. - Foto ihsan Bernama

ISU pengusaha van sekolah ‘haram’ terus mendapat perhatian serius pihak berkuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ).

Terbaharu, JPJ mendedahkan wujud taktik pengusaha van sekolah tanpa lesen mengecat kenderaan mereka berwana kuning bagi mengaburi mata pihak berkuasa.

Pengarah JPJ Negeri Sembilan Hanif Yusabra Yusuf berkata, ibu bapa diharap lebih peka dalam mendapatkan perkhidmatan van sekolah bagi anak-anak mereka.

Jelasnya, van sekolah perlu mempunyai permit daripada Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD) bagi menjamin keselamatan anak-anak.

“Mereka ini mengaburi ibu bapa dengan menunjukkan van masing-masing yang dicat warna kuning itu adalah van sekolah sedangkan tiada permit.

“Dari segi hasil risikan di kawasan sekolah di sini, terdapat beberapa van haram ini yang mengambil dan menghantar pelajar di sekolah dengan jumlah yang ramai untuk mendapatkan keuntungan lebih,” katanya.

Hanif ditemui pemberita selepas Operasi Bas Sekolah Haram di Negeri Sembilan pada semalam.

Sementara itu, JPJ mendedahkan antara alasan pengusaha van sekolah tidak memohon permit adalah kerana terpaksa mengeluarkan kos yang tinggi.

Pada masa, pengusaha van terbabit juga tidak perlu mengikut standard ditetapkan Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (PUSPAKOM).

Berdasarkan peraturan ditetapkan kerajaan, pengusaha van dan bas sekolah perlu menghantar kenderaan mereka menjalani pemeriksaan PUSPAKOM setiap enam bulan.

Antara kesalahan sering dilakukan adalah salah guna Lesen Kenderaan Motor (LKM) dan tiada perlindungan insurans.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved