fbpx

Terowong Lebuhraya SMART kembali beroperasi, selamat digunakan

Terowong Lebuhraya SMART bertindak sebagai 'serampang dua mata' iaitu mengurangkan kesesakan trafik dan mengatasi masalah banjir. - Foto ihsan Malay Mail
Terowong Lebuhraya SMART bertindak sebagai 'serampang dua mata' iaitu mengurangkan kesesakan trafik dan mengatasi masalah banjir. - Foto ihsan Malay Mail

PROSES pengepaman keluar air dan pencucian Terowong Lebuhraya SMART selesai sejak semalam.

Syarikat Mengurus Air Banjir dan Terowong Sdn Bhd (SMART) dalam satu kenyataan berkata, terowong tersebut kini dibuka semula kepada laluan trafik sejak jam 7 pagi tadi.

Pada masa sama, SMART turut melakukan pemeriksaan rapi melibatkan aspek mekanikal dan elektrikal bagi mengelak insiden tidak diingini.

“Proses pemeriksaan dan rektifikasi mekanikal dan elektrikal juga telah dijalankan bagi memastikan semua peralatan berada di dalam keadaan baik dan selamat,” menurut kenyataan tersebut.

Tanggal 22 November lalu, terowong tersebut ditutup berikutan hujan lebat di sekitar Kuala Lumpur.

Ia bagi mengaktifan sistem banjir disusuli pelepasan air ke dalam sistem takungan terowong Lebuhraya SMART.

Terdahulu, SMART memaklumkan telah menyediakan pasukan khas memantau laluan terowong terbabit terutama bagi menghadapi sebarang kemungkinan.

Terowong Lebuhraya SMART sipa dibina pada tahun 2007 dengan ketinggian maksimum dua meter.

Agensi berita Cable News Network (CNN) pernah menyenaraikan terowong itu sebagai antara 10 terbaik dunia.

Antara objektif utama Terowong Lebuhraya SMART adalah bagi mengatasi masalah banjir di Kuala Lumpur selain mengurangkan kesesakan trafik di ibu kota.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved