fbpx

Keselamatan, keselesaan juga faktor penukaran Perdana kepada Vellfire – MOF

toyota vellfire

KESELAMATAN dan keselesaan menjadi antara faktor utama kerajaan memutuskan untuk menukar kereta rasmi menteri daripada Proton Perdana 2.4 Premium kepada Toyota Vellfire.

Perkara ini dinyatakan oleh Menteri Kewangan, Tengku Datuk Seri Zafrul Tengku Abdul Aziz.

Proton Perdana 2.4 Premium

Faktor lain seperti yang dilaporkan sebelum ini ialah Proton tidak lagi mengeluarkan model tersebut di samping mengambil kira kos pembaikan dan penyelenggaraan.

Menurutnya, keputusan untuk menggantikan kenderaan itu dibuat pada Disember 2020 dan pada waktu itu, penggantian harus dilakukan kerana kenderaan digunakan telah tamat tempoh pajakan.

“Kereta anggota pentadbiran kerajaan telah tamat pajakan dan perlu diingatkan (penggantian perlu dilakukan) memandangkan ia melibatkan soal keselamatan dan keselesaan pengguna, di samping kos pembaikan,” kata Tengku Zafrul.

“Selain itu penyelenggaraan akan menjadi tinggi dan ketersediaan alat ganti pun makin berkurang sebab kereta itu (Proton Perdana) tidak dibuat lagi.

“Ia akan menjejaskan kelancaran penyelenggaraan anggota pentadbiran,” tambahnya.

Beliau berkata demikian bagi menjawab soalan dibangkitkan Sim Tze Tzin (PH – Bayan Baru) yang bertanya keputusan kerajaan menukar kenderaan rasmi seperti diumumkan baru-baru ini.

Tambah Tengku Zafrul, kerajaan ambil maklum bahawa kenderaan tempatan perlu diberi keutamaan untuk kegunaan anggota pentadbiran.

Begitupun, katanya, Proton sendiri secara rasmi memberitahu kementerian tersebut pada dua tahun lepas bahawa mereka tidak lagi mengeluarkan model berkenaan.

Menerusi jadual sewaan yang disertakan, kadar sewaan Toyota Vellfire 2.5 adalah RM4,851.61 sebulan berbanding RM4,854.41.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved