Ibu bapa atau penjaga dinasihati tidak cuai dengan meninggalkan anak-anak dalam kenderaan secara bersendirian. - Foto ihsan Unsplash/Farzanah Rosli

Denda RM50,000 atau penjara jika tinggal anak bersendirian dalam kenderaan

POLIS memberi amaran kepada ibu bapa atau penjaga untuk tidak meninggalkan anak secara bersendirian dalam kenderaan.

Memetik kenyataan polis menerusi Facebook, ibu bapa serta penjaga yang cuai boleh dikenakan denda RM50,000 atau penjara sehingga 20 tahun.

Ibu bapa atau penjaga dinasihati tidak cuai dengan meninggalkan anak-anak dalam kenderaan secara bersendirian. – Foto ihsan Unsplash/Farzanah Rosli

Jelas kenyataan itu lagi, pihak polis tidak akan berkompromi dalam hal ini malah, akan mengambil tindakan tegas di bawah peruntukan undang-undang.

“Tiada alasan. Tiada kompromi. Kealpaan anda membawa padah.

“Kecuaian individu meninggalkan kanak-kanak dalam kenderaan tanpa pengawasan adalah suatu kesalahan mengikut Seksyen 31(1)(a) Akta Kanak-kanak 2001,” katanya.

Sebelum ini, terdapat beberapa kes kanak-kanak maut akibat ditinggalkan dalam kenderaan.

Pada 12 Oktober lalu, seorang kanak-kanak berusia lapan tahun maut selepas ditinggalkan lebih tiga jam dalam sebuah van di Taman Nusari Bayu 2, Bandar Sri Sendayan.

Seorang kanak-kanak lelaki berusia tiga tahun turut menerima nasib sama pada 16 Mac lalu akibat mengalami strok haba setelah empat jam ditinggalkan dalam kereta dipandu pengetua tadika di Taman Ria, Sungai Petani.

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan. Medan diperlukan ditanda dengan *