fbpx

Cawangan Petros di Sarawak ini akan jadi stesen pelbagai bahan bakar pertama di Malaysia

petros thumb

MALAYSIA akan mempunyai stesen pelbagai bahan bakar (multifuel) pertamanya tidak lama lagi, iaitu sebuah cawangan Petros di Darul Hana, Kuching, Sarawak.

Stesen itu akan menempatkan bahan bakar konvensional iaitu petrol, mogas dan diesel, serta tempat pengecasan kenderaan elektrik dan tempat pengisian bahan bakar hidrogen.

Stesen Petros ini akan dibina oleh SEDC Energy Sdn Bhd (SEDC Energy) yang merupakan sebahagian dari Sarawak Economic Development Corporation (SEDC). Ia diharapkan dapat menjana ke arah alam sekitar lebih bersih serta merancakkan ekonomi hidrogen di Sarawak.

Menurut laporan dari tahun lepas, SEDC Energy dijangka membina enam stesen “3 dalam 1” ini di Sarawak; dua di Kuching, dan satu stesen masing-masing di Sri Aman, Sibu, Bintulu dan Miri.

Stesen ini juga boleh diubah menjadi tempat pengecas elektrik dan pengisian hidrogen sepenuhnya apabila penggunaan kenderaan EV bateri dan bahan bakar sel meningkat pada masa depan.

Seperti stesen minyak biasa, stesen Petros ini juga akan menyediakan ruang komersial untuk produk tempatan dan global.

Kredit gambar: Jonathan Ding

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved