fbpx

Jualan Proton naik, mungkin keluar model baharu sebelum pengecualian SST tamat

Ketua Pegawai Operasi Proton Edar Roslan Abdullah tidak menafikan mungkin terdapat model baharu akan diperkenalkan sebeulum pengecualian cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) tamat tahun depan. - Foto ihsan Proton
Ketua Pegawai Operasi Proton Edar Roslan Abdullah tidak menafikan mungkin terdapat model baharu akan diperkenalkan sebeulum pengecualian cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) tamat tahun depan. - Foto ihsan Proton

PROTON berjaya menjual lebih 13,362 unit kenderaan pada Oktober.

Jumlah itu termasuk unit eksport yang secara keseluruhan menyaksikan peningkatan lebih 28.7 peratus berbanding jualan bulan September.

Memetik kenyataan dikeluarkan Proton, jualan tahunan syarikat itu setakat ini adalah 86,739 unit dan angka itu melebihi 1.6 peratus berbanding tahun lalu iaitu sebanyak 84,999 unit bagi tempoh 10 bulan.

Model Saga menjadi yang terlaris dengan 5,107 unit berjaya diserahkan kepada pembeli pada bulan Oktober lalu.

Foto ihsan Proton
Foto ihsan Proton

Sementara itu, kenderaan utiliti sukan (SUV) X50 telah terjual lebih 3,839 unit sementara X70 adalah 2,165 unit.

Berikut jumlah unit model Proton yang lain terjual pada bulan Oktober:

Exora 359 unit

Persona 1,393 unit

Iriz 492 unit

Terdahulu, Ketua Pegawai Operasi (CEO) Proton Edar Roslan Abdullah berkata, pihaknya tidak terkecuali berdepan masalah kekurangan bekalan komponen.

Namun, pihaknya yakin masalah terbabit dapat diatasi segera sekaligus memberi jaminan ia tidak akan berlanjutan dengan tempoh lebih lama.

“Walaupun kami gembira dengan populariti Saga dan dua SUV terbaharu, kami juga agak terkesan dengan kekurangan bekalan komponen beberapa model.

“Permintaan pasaran dijangka akan terus kukuh hingga hujung tahun, jadi kami sedang berusaha keras menuju penutup 2021 ini,” katanya.

Foto ihsan Proton

Foto ihsan Proton

Dalam perkembangan lain, Roslan turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan yang melanjutkan pengecualian cukai Jualan dan Perkhidmatan (SST) sehingga 31 Jun 2022.

Jelasnya, langkah itu memberi peluang kepada pengguna mendapatkan kenderaan dengan harga lebih murah sekaligus membantu pengusaha industri permotoran kekal berdaya saing.

“Proton berterima kasih kepada kerajaan kerana melanjutkan tempoh pengecualian SST ini.

“Ia memberi peluang kepada kami untuk memenuhi tempahan yang telah diterima dan tidak akan membebankan pelanggan yang inginkan penjimatan itu.

“Lanjutan tempoh itu juga kami percaya akan merancakkan lagi jualan kenderaan pada separuh pertama tahun lalu, mungkin ada model bahari akan diperkenalkan” katanya lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved