fbpx

Volkswagen Golf Mk8 2022 bakal dilancar, GTI dan R-Line, CKD?

volkswagen golf mk8 malaysia 2021 18

BUAT peminat Volkswagen Golf yang lama sudah lama menunggu, berita baik untuk anda. Volkswagen Passenger Cars Malaysia (PVCM) telah mengesahkan kehadiran Golf Mk8 serba baharu.

Setelah kira-kira setahun dilancarkan secara global, Golf Mk8 kini sedia untuk menemui pasaran Malaysia dan setakat ini, dua varian disahkan untuk pelancaran: GTI dan R-Line. Kedua-dua model juga dilaporkan akan terus dipasang secara CKD di fasiliti VPCM di Pekan, Pahang.

Satu pencapaian menarik juga untuk operasi CKD VPCM kerana ini merupakan kali pertama Golf GTI dipasang di sini, jadi tidak hairanlah mereka mengambil sedikit masa sebelum melancarkannya.

Jadi, berkenaan Golf Mk8, hatchback generasi kelapan dibina di atas platform MQB Evo dengan janaan kuasa dari enjin EA888 2.0-liter turbo 4-silinder.

Enjin ini lebih berkuasa dari GTI Mk7.5 sedia ada, membekalkan 245hp da 370Nm tork iaitu 15hp dan 20Nm lebih dari sebelumnya.

Kotak gear masih sama, iaitu DSG dwi-klac 7-kelajuan yang menghantar kuasa ke roda depan. Untuk pengetahuan, Golf GTI Mk8 di pasaran lain mempunyai pilihan manual 6-kelajuan.

Apa pun, Golf GTI Mk8 ini tetap mempunyai prestasi memberangsangkan, dengan pecutan 0-100 dalam 6.2 saat dan kelajuan maksima 250km/j (dihadkan secara elektronik).

Baharu pada Mk8 ialah Vehicle Dynamics Manager yang mengaturkan kawalan differential dan penyerap hentak DCC. Namun belum dipastikan sama ada unit pasaran Malaysia mendapat ciri ini.

Untuk varian R-Line yang lebih mampu milik, ia akan dikuasakan oleh enjin 1.5-liter turbo baharu, menggantikan enjin 1.4-liter pada Mk7 dan Mk7.5 sebelum ini.

Terdapat dua tahap kuasa untuk unit 1.5-liter baharu ini iaitu 130hp/200Nm dan 150hp/250Nm, kami rasa kita akan dapat versi lebih berkuasa, dengan padanan automatik DSG 7-kelajuan.

Dari gambar-gambar yang ditayangkan di laman web Volkswagen, dapat dilihat Golf Mk8 ini menampilkan kluster instrumen digital sepenuhnya, di samping unit infotainmen yang menyokong Apple CarPlay dan Android Auto.

Golf ini juga akan mendapat lampu belakang LED rekaan baharu, memberikannya imej lebih segar. Jika anda berminat, klik di sini untuk tempahan dan maklumat lanjut.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved