fbpx

Kerajaan tumpu pembangunan EV, yakin terima sambutan rakyat

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Adham Baba tekad mengurangkan kemalangan menerusi kaedah sains dan teknologi. - Foto ihsan Malay Mail
Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi Datuk Seri Dr Adham Baba tekad mengurangkan kemalangan menerusi kaedah sains dan teknologi. - Foto ihsan Malay Mail

KERAJAAN akan terus memberi keutamaan terhadap program pembangunan, validasi dan pengkomersialan teknologi kenderaan elektrik (EV) tempatan.

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi berkata, ia bukan sahaja memacu pertumbuhan ekonomi malah, menjadikan Malaysia sebuah negara berteknologi tinggi menjelang 2030.

Jelas Datuk Seri Dr Adham Baba, kerajaan kini berusaha meneroka lebih banyak aspek berkaitan teknologi EV menerusi Program NanoMalaysia Energy Storage Technology Initiative (NESTI).

“Program ini menekankan pembangunan dan pengkomersialan sistem simpanan tenaga bagi kegunaan mobiliti elektrik termasuk bateri, ultra kapasitor, penyimpanan hidrogen dan reaktor, sistem pengurusan tenaga dan kitar semula bateri,” katanya.

Kementerian Sains, Teknologi dan Inovasi menggunakan pendekatan ‘whole of nation’ bagi meningkatkan penerimaan terhadap teknologi EV.

Secara tidak langsung, pendekatan itu mampu menjadikan Malaysia sebagai pengeksport komponen EV tersohor di rantau Asean.

Terdahulu, Dr Adham yakin penggunaan EV bakal menerima sambutan baik daripada rakyat negara ini.

“MOSTI yakin penerimaan awam terhadap kenderaan EV akan meningkat dalam jangka pendek memandangkan kenderaan EV jimat tenaga.

“Ia hanya memerlukan infrastruktur pengisian yang sederhana melibatkan sistem pertukaran bateri.

“Teknologi EV juga mempunyai potensi yang besar untuk perkhidmatan pengangkutan awam dan penghantaran menjelang 2030,” katanya lagi.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved