fbpx

Super KIP u-turn dari persaraan sertai MSBK 2021, enggan dabik dada

211012-kip-v003.jpg
Khairul Idham Pawi pernah mewakili pasukan Yamaha SRT. - Foto ihsan ProjekMM

“RINDU aksi di litar.”

Demikian luahan bekas pelumba Moto3 Khairul Idham Pawi yang kembali membuat penampilan semula dalam kejohanan perlumbaan motosikal.

Jelas Khairul atau lebih dikenali dengan jolokan Super KIP, dirinya bakal bersaing pada Kejohanan Superbike Malaysia (MSBK) 2021 pada 15 hingga 17 Oktober ini.

Perlumbaan di Litar Antarabangsa Sepang (SIC) itu nanti akan menyaksikan Super KIP mewakili pasukan TKKR Racing bagi kategori 600cc.

Mengulas lebih lanjut mengenai kerjayanya, Super KIP berkata sudah tiba masa untuk dirinya kembali bergelar pelumba memandangkan itu merupakan cita-cita diidamkan sejak kecil.

“Saya rindu untuk berlumba, itu cita-cita saya masa kecil dan ini mungkin waktunya untuk saya kembali berlumba,” katanya, semalam.

Tahun lalu, Super KIP mengejutkan peminat sukan permotoran tempatan apabila mengumumkan persaraannya.

Khairul Idham Pawi pernah meraih kemenangan podium pada perlumbaan motosikal Grand Prix (GP) Jerman di Litar Sachsenring pada 2016. - Foto ihsan Malay Mail
Khairul Idham Pawi pernah meraih kemenangan podium pada perlumbaan motosikal Grand Prix (GP) Jerman di Litar Sachsenring pada 2016. – Foto ihsan Malay Mail

Super KIP enggan dabik dada

Super KIP merupakan antara pelumba kelahiran Malaysia yang berbakat besar dan dilihat berpotensi besar untuk mencetak pelbagai kejayaan dalam sukan permotoran.

Terdahulu, Super KIP memaklumkan tidak meletakkan sebarang sasaran sebaliknya hanya mahu memberi tumpuan untuk mencapai keserasian bersama jentera.

Hal ini kerana dirinya perlu mencari momentum baharu untuk mencipta kejayaan selepas hampir setahun tidak terlibat dalam perlumbaan kompetitif.

“Saya pun tak berani nak cakap besar juga sebab pelumba-pelumba sekarang banyak dah laju, ramai yang sudah bertambah baik.

“Jadi saya cuma nak ‘enjoy riding’ semula, cari balik saya punya ‘feeling’ dekat atas motor sebab bila lama tinggal saya rasa agak sedikit sukar untuk dapatkan ‘feel’ itu,” katanya lagi.

Khairul Idham Pawi antara pelumba yang berbakat besar. - Foto ihsan Malay Mail
Khairul Idham Pawi antara pelumba yang berbakat besar. – Foto ihsan Malay Mail

Angkat tandan sawit kekal stamina

Sementara itu, Super KIP turut berkongsi rahsia dirinya kekal bertenaga walau tidak menyertai kejohanan motosikal selama setahun.

Antara aktiviti dilakukan termasuk memunggah dan mengangkat tandan buah kelapa sawit di kampung halamannya.

Mungkin kedengaran agak ganjil namun, Super KIP mengakui ia secara tidak langsung sangat membantu dirinya mengekalkan kekuatan mental dan fizikal.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved