fbpx

Mercedes-AMG E63S 4Matic+ 2021 tiba di Malaysia – V8 bi-turbo dengan 612hp, 0-100 dalam 3.4 saat, harga dari RM1.12 juta

mercedes-amg e63 s 2021 02

MERCEDES-Benz Malaysia (MBM) hari ini mengumumkan ketibaan sedan eksekutif berprestasi tinggi mereka, E63 S 4Matic+. Ia bukanlah serba baharu, tetapi versi kemaskini yang diasaskan dari E-Class W213 facelift yang diperkenalkan di Malaysia dua bulan lepas.

Enjin V8 AMG hand-built

Sebagai sebuah AMG, kita ceritakan bab mekanikal dahulu. Ia dipacu oleh enjin 4.0-liter V8 bi-turbo yang mampu menghasilkan 612hp dan 850Nm tork, dimana enjin ini menghantar kuasa ke semua roda melalui kotak gear AMG Speedshift MCT 9-kelajuan dan sistem pacuan semua-roda 4Matic+.

Dari segi prestasi, Mercedes-AMG E63 S mampu memecut dari 0 ke 100km/j dalam hanya 3.4 saat, dan kelajuan maksima pada 300km/j.

Sistem 4Matic+ ini juga menampilkan Drift Mode yang akan menjadikan E63 S ini sedan pacuan roda-belakang. Hanya masuk ke mode RACE, nyahaktif ESP dan guna mod manual, dan ia terus sedia untuk menjadi jentera drift.

Sama ada anda mahu keluar selekoh secepat mungkin atau drift dengan bergaya, differential belakang dengan kawalan elektronik akan mengawal tahap gelincir roda belakang mengikut keperluan. Sistem ini juga menambah kestabilan apabila kenderaan membrek dari kelajuan tinggi.

AMG Dynamic Select dan Dynamic Engine Mounts

E63 S boleh disesuaikan untuk semua keadaan pemanduan, dengan adanya pilihan mod Slippery, Comfort, Sport, Sport+, Individual dan RACE.

Sedan ini juga dilengkapi dengan Dynamic Engine Mounts, satu ciri penting yang mampu melaras cagak enjin dengan cepat bergantung kepada situasi, sama ada anda mahu keselesaan atau ‘feel’ pemanduan maksima.

Rupa lebih segar

Untuk menjadikan Mercedes-AMG E63 S nampak lebih baharu dan segar, ia diberikan lampu LED yang direka semula, gril AMG dengan baru menegak baharu, dan bampar depan agresif yang sporti. Bahagian belakang juga direka semula, termasuk lampu LED dan diffuser.

E63 S untuk pasaran Malaysia datang standard dengan kemasan Silver Shadow, AMG Night Package, rim aloi 20-inci 5-bilah, serta pilihan warna-warna baharu.

Sementara itu di bahagian dalam, AMG E63 S dilengkapi kemasan kulit Nappa, serta lencana AMG untuk rasa lebih sporti dari E-Class biasa. Bahan khas AMG ini juga diberikan sulaman berwarna kuning untuk kontra.

MBUX dengan ciri “Hey Mercedes”

Dari segi teknologi pula, Mercedes-AMG E63 S kini mendapat sistem infotainmen MBUX dengan pelbagai fungsi canggih terkini serta fungsi arahan suara “Hey Mercedes”.

Menariknya, sistem ini direka untuk menjadikan pemilik lebih intim dengan kereta dan tidak terlalu formal, serta mampu mengawal pelbagai operasi kenderaan.

Selain itu, terdapat menu AMG dimana pemandu boleh mendapat maklumat seperti Engine Data, G-Meter dan RACETIMER serta program telemetri untuk analisis pemanduan di litar.

Harga? Bermula dari RM1,118,888.00 sahaja. Ini atau BMW M5 jadi pilihan anda?

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved