fbpx

Penutupan sementara kilang cip di Malaysia jejas industri automotif dunia

Mikro cip yang terdapat pada sesebuah kenderaan penting untuk bergerak dan berfungsi dengan baik. - Foto ihsan Unsplash/Jonas Svidras
Mikro cip yang terdapat pada sesebuah kenderaan penting untuk bergerak dan berfungsi dengan baik. - Foto ihsan Unsplash/Jonas Svidras

KEGAGALAN kilang pembuatan cip semikonduktor beroperasi kerana pandemik Covid-19 di negara ini telah menjejaskan industri pembuatan kenderaan secara global.

Memetik laporan The Edge, antara yang terkesan dengan masalah ini termasuk syarikat Ford di Jerman.

Selain itu, turut menerima tempias adalah syarikat Toyota dan Nissan yang terpaksa memperlahankan pengeluaran kenderaan.

Lebih mengejutkan, syarikat Nio dan Tesla tidak ketinggalan berdepan nasib sama susulan masalah kekurangan bekalan cip semikonduktor.

Cip semikonduktor merupakan antara komponen penting dalam pembuatan kereta. - Foto ihsan Foto ihsan Unsplash
Cip semikonduktor antara komponen penting dalam pembuatan kereta. – Foto ihsan Unsplash

Terdahulu, Presiden Persatuan Industri Semikonduktor Malaysia Wong Siew Hai berkata, majoriti pengeluar semi konduktor telah mengecilkan pesanan sejak tahun lalu.

Ini kerana kebanyakan syarikat menjangkakan permintaan lebih rendah dalam kalangan pengeluar kenderaan seterusnya mula memberi fokus kepada industri pembuatan elektronik.

“Kini pemain industri automotif mula ingin mendapatkan semula kapasiti cip semikondutor. Bagaimanapun, sudah tidak ada kapasiti untuk mereka,” katanya.

Isu kekurangan bekalan cip semikonduktor dijangka dapat diselesaikan menjelang akhir tahun 2021.

Ia susulan program vaksinasi yang dijalankan secara meluas sekaligus memberi ruang untuk syarikat pengeluar cip semikonduktor beroperasi semula.

“Situasi akan semakin baik. Kekangan dihadapi sejak Jun dan awal Julai mula menurun selain kami dibenarkan beroperasi pada peratusan lebih tinggi,” katanya lagi.

Untuk rekod, terdapat lebih 50 buah syarikat yang berkaitan dengan penghasilan cip semikonduktor di negara ini termasuk STMicroelectronics dan Infineon.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved