fbpx

Anak Malaysia ini dilantik sebagai instruktor robotik di Tesla!

cik fakhirah tesla usa

JANGAN pandang rendah dengan bakat anak tempatan, kerana negara kita juga mempunyai kepakaran yang diiktiraf dunia.

Seorang pelajar Malaysia baru-baru ini dilantik oleh Tesla sebagai instruktor robotik dan kini bekerja di ibu pejabat syarikat teknologi itu di California, Amerika Syarikat (AS). Bagaimana beliau lakukannya?

Menurut perkongsian sorang pengguna Facebook, Richard Ker, Cik Fakhirah Khairuddin melanjutkan pelajarannya di Kejuruteraan Aeroangkasa di University of California San Diego (ditaja oleh MARA).

Fakhirah yang juga bekas pelajar MRSM (Maktab Rendah Sains) Kota Putra (Ulul Albab), kemudian mengambil Sarjana dalam Kejuruteraan Mekanikal di University of California, San Diego (ditaja oleh UC).

Menurut Richard lagi, mendapat pekerjaan di Tesla tidak mudah tetapi Fakhirah mempunyai pengalaman teknikal yang luas seperti:

  • Pernah bekerja sebagai Jurutera Pembangunan Propulsi di University of California; dimana beliau menulis kod Matlab untuk mengkaji konduksi haba enjin roket.
  • Memenangi tempat pertama di Northrop Grumman System Engineering Challenge 2019 bersaing dengan 50 pasukan lain; projek beliau adalah lengan robotik!
  • Ketua pasukan dan menerajui penyelidikan dan pembangunan Projek Hexacopter bersama University of California, San Diego.
  • Merekacipta quadcopter, casing sensor dan gear pendaratan di Solidworks, mempersembahkan konsep baharu melalui ujian cetakan 3D dan memperbaiki reka bentuk melalui lelaran.

Tidak hairanlah Tesla mengambil Fakhirah untuk bekerja bersama mereka! Beliau kini tinggal di Fremont, California dan bekerja sebagai pengajar Jurutera Teknik Latihan Robotik di Tesla, mengajar tentang robotik FANUC dan robot Kuka kepada jurutera dan juruteknik.

Tahniah Cik Fakhirah! Bukan biasher-biasher ni!

Semoga pencapaian ini dapat memberi inspirasi kepada lebih ramai kita di sini lebih berminat kepada Sains, Teknologi, Kejuruteraan dan Matematik.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved