fbpx

Hyundai Grand Starex kini dilengkapi Telematics System untuk lebih keselamatan

hyundai starex telematics thumb

SEMUA Hyundai Grand Starex yang didaftar bermula Mei tahun ini siap dipasang dengan Telematics System yang meningkatkan aspek keselamatan pemandu dan penumpang dalam situasi kemalangan atau kerosakan.

Sistem ini disokong oleh khidmat concierge yang sentiasa bersedia untuk memudahkan pemilik membuat temujanji servis atau menjejaki dan melaporkan kenderaan hilang.

Sistem telematik ini juga diintegrasi dengan enam lagi perkhidmatan iaitu eCall: Automatic Accident Detection, Manual eCall: Emergency Assistance, bCall: Breakdown Assistance, Service Assist, Mobile App – Connected Security Features dan Stolen Vehicle Tracking.

Dengan hanya menekan butang SOS di konsol atas Grand Starex, sistem Manual eCall akan terus membuat panggilan kecemasan. Selepas semua maklumat disahkan, Secure Operating Centre (SOC) akan menghantar bantuan diperlukan sama ada ambulans, polis atau trak tunda.

Dalam situasi lain, sekiranya Telematics System mengesan impak kuat ke atas kenderaan, amaran kemalangan akan terus dihantar melalui eCall tanpa perlu menekan butang SOS.

Pasukan SOC akan terus menghubungi pemilik untuk memeriksa keadaan. Dan jika tiada sebarang respon, ambulans atau polis akan terus dihantar ke lokasi.

Selain itu, Telematics System juga berguna untuk disambungkan ke aplikasi telefon pintar. Dengan ini, pemilik boleh mengakses ciri-ciri pintar seperti menjejak lokasi kenderaan, menghidupkan hon atau lampu signal, melaporkan kehilangan kenderaan, merekodkan perjalanan, dan berbagai fungsi lain.

Menurut Hyundai, perkhidmatan Telematics System ini datang dengan Grand Starex baharu secara percuma untuk tiga tahun pertama. Selepas tempoh itu, pemilik boleh memilih untuk memperbaharui dengan kos RM380 setahun.

Pemilik Grand Starex sedia ada pula boleh memasang sistem ini dengan kos RM1,998, dan ia akan dipasang oleh pasukan teknikal khas Hyundai.

Hyundai Grand Starex ialah MPV premium besar dengan kapasiti 11 tempat duduk. Ia dikuasakan oleh enjin 2.5-liter turbodiesel yang dipadan dengan kotak gear automatik 5-kelajuan.

Harga semasa Grand Starex adalah seperti berikut:

  • Grand Starex A2.5L CRDi Executive Plus – RM165,888
  • Grand Starex A2.5L CRDi Executive Prime – RM173,888

Semua Grand Starex dilindungi oleh jaminan 5-tahun atau 300,000km, berserta servis percuma 3-tahun atau 50,000km.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved