fbpx

Habib, mekanik MotoGP anak tempatan beri inspirasi kepada lebih 250 pelajar

habib mekanik motogp 01

SEBAGAI satu-satunya mekanik warganegara Malaysia dalam MotoGP, Habib baru-baru ini memberi inspirasi kepada lebih 250 orang pelajar bidang automotif dari Kolej Despark.

Habib berkongsi gambaran sebenar industri bagi memperkasakan generasi baharu para profesional dalam industri sukan pemotoran.

Sejak pandemik, para pelajar kolej dan universiti di Malaysia terpaksa melalui pembelajaran secara maya selama lebih setahun dan ini membawa pelbagai cabaran kepada mereka.

Bagi para pelajar di sekolah-sekolah vokasional yang melibatkan latihan kemahiran secara amali dan praktikal, cabaran ini menjadi bertambah berat.

Sesi ceramah maya ini dianjurkan oleh Petronas Lubricants International (PLI), dengan kerjasama Kolej Despark dan merupakan acara kedua dalam siri ‘Menyediakan Graduan untuk Industri’.

Para pelajar teruja mendengar kisah perjalanan profesional Habib atau nama sebenarnya Hibbatuulah Bin Mohamad Fuad, yang bermula daripada seorang mekanik muda dan kini menjadi mekanik profesional untuk Petronas Sprinta Racing, sebuah pasukan Moto2 dalam Kejohanan MotoGP Dunia.

“Kami di Petronas Lubricants percaya bahawa para peneraju industri dari kalangan warga Malaysia berpeluang untuk berkongsi pengetahuan dan pengalaman mereka yang luas untuk menyuntik semangat kepada generasi baharu dalam industri automatif,” jelas Giuseppe Pedretti, Pengarah Urusan Rantau Asia, PLI.

“Kerjasama dengan Kolej Despark ini bertujuan merebut peluang yang sama – menambah pengalaman pembelajaran para pelajar dengan gambaran keseluruhan dan pengalaman industri yang eksklusif dan yang paling penting iaitu merapatkan jurang antara teori dan pengetahuan praktikal,” tambahnya.

Para pelajar Kolej Despark berpeluang memperoleh gambaran menyeluruh tentang industri dan pengalaman Habib sebagai mekanik MotoGP yang bekerja sebaris dengan jurutera dan saintis antara yang terbaik dalam bidang ini.

Antara peranan Habib sebagai mekanik pasukan Moto2 adalah bekerja dengan cecair dan pelincir yang dibangunkan oleh Fluid Technology Solutions Petronas.

Selain menerangkan tentang aspek teknikal sebagai seorang mekanik pasukan, Habib turut berkongsi cerita tentang cabaran dan keseronokan dalam membantu pasukan Petronas selain memberi nasihat tentang kerjaya kepada para pelajar.

Diharapkan lebih ramai anak muda kita akan dapat menyerlahkan bakat mereka untuk pasukan-pasukan yang bersaing dalam kemuncak sukan permotoran dunia seperti Petronas Sprinta Racing.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2021 © ENGEAR TV | All Rights Reserved