fbpx

Bayar minyak tanpa keluar dari kereta dengan Touch n Go RFID di Shell

touch n go shell thumb

ANDA kini boleh membuat bayaran minyak petrol tanpa perlu keluar dari kereta dengan projek pilot menggunakan RFID di stesen Shell terpilih.

Untuk menjadi sebahagian dari percubaan ini, pertama sekali tentulah kereta anda harus dilengkapi dengan Touch ‘n Go (TnG) RFID pada cermin atau lampu depan.

Gambar oleh: Malay Mail

Kemudian melalui aplikasi Touch ‘n Go, daftarkan ke Activate Fuelling dengan memasukkan jumlah petrol yang hendak dibeli, kemudian sahkan dengan kata laluan OTP. Bila berjaya, anda akan mendapat satu push notification.

Untuk memastikan transaksi berjalan lancar, pengguna disarankan untuk mengaktifkan RFID repayment sebelum ke mana-mana stesen minyak dan memastikan baki eWallet melebih nilai isian.

Di tempat mengisi minyak, akan terdapat pengimbas di atas yang akan membaca frekuensi radio dari tag RFID sebelum menolak nilai dari eWallet.

Pembayaran RFID ini akan tetap berfungsi walaupun isyarat telefon pintar anda lemah, cuma push notification akan diperoleh sedikit lambat.

Anda harus mengangkat pam minyak dalam masa 80 saat selepas bayaran dibuat, jika tidak pam akan dikunci dan amaun pra-bayar akan dipulangkan semula.

Gambar oleh: Shell

Projek pilot ini telah bermula semalam (13 Julai) dan akan berlangsung hingga 12 Ogos ini. Stesen Shell yang terlibat adalah:

  • Bandar Sri Manjalara
  • Mint Hotel
  • NKVE Damansara
  • Taman Connaught
  • Taman Tun Dr Ismail

Shell juga memberikan insentif kepada mereka yang mengambil bahagian. RM20 cashback akan dikreditkan ke eWallet jika mereka mengisi sekurang-kurangnya dua kali, dan setiap transaksi minima RM10.

Mereka juga perlu melengkapkan satu bancian yang akan dihantar ke emel sebelum 15 Ogos.

Selain itu, transaksi juga akan memberikan mata ganjaran ke BonusLink jika ia dihubungkan dengan eWallet.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved