fbpx

Hilang kawalan punca dua kapal berlanggar di perairan Muar

Kemalangan tidak melibatkan sebarang kemalangan jiwa. - Foto ihsan Facebook/Komuniti Johor
Kemalangan tidak melibatkan sebarang kemalangan jiwa. - Foto ihsan Facebook/Komuniti Johor

JABATAN Laut Malaysia memaklumkan telah memperoleh keputusan siasatan awal kemalangan kapal MV Gagapagos dan MV Zephyr Lumos di perairan Muar, semalam.

Memetik satu kenyataan, insiden berlaku selepas kapal MV Gagapagos dikatakan hilang kawalan semasa pelayaran sebelum melanggar MV Zephyr Lumos.

“Jabatan Laut Malaysia juga telah mengarahkan kedua-dua kapal untuk berlabuh di tempat selamat bagi tujuan verifikasi kerosakan dan siasatan lanjut.

“Pasukan siasatan kemalangan kapal Jabatan Laut Wilayah Selatan (JLWS) sedang menjalankan siasatan ke atas kapal-kapal berkenaan,” menurut kenyataan itu.

Semalam, sebuah kapal tangki MV Galapagos dan kapal kargo MV Zephyr Lumos berlanggar di kedudukan 14.1 batu nautika barat daya kuala Sungai Muar.

Tiada kemalangan jiwa dilaporkan susulan insiden terbabit.

Terdahulu, maklumat isyarat kecemasan dari kedua-dua kapal itu diterima menerusi Badan Nasional Pencarian dan Pertolongan (BASARNAS) Indonesia.

Pada masa sama, Jabatan Laut memaklumkan hasil pemeriksaan mendapati tiada sebarang kesan minyak dijumpai.

Namun, menurut laporan awal yang diperoleh daripada Maritim, tumpahan minyak dikesan kira-kira lima batu nautika dari lokasi kapal MV Galapagos berlabuh.

Bagaimanapun tiada tumpahan minyak dilaporkan di lokasi MV Zephyr Lumos berlabuh.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved