fbpx

Perodua sasar jualan 240,000 unit bagi tahun 2021

Perodua mengingatkan orang ramai sentiasa dapatkan maklumat menerusi pengedar jualan dan servis yang sah. - Foto Facebook/Perodua
Perodua mengingatkan orang ramai sentiasa dapatkan maklumat menerusi pengedar jualan dan servis yang sah. - Foto Facebook/Perodua

PERODUA menyasarkan jualan 240,000 unit bagi 2021 di sebalik situasi pandemik Covid-19 di negara ini.

Berdasarkan rekod kewangan syarikat pengeluar kenderaan kompak itu, 96,281 unit kenderaan telah terjual dalam tempoh lima bulan pertama tahun ini.

Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif Datuk Zainal Abidin Ahmad, terdapat peningkatan 52,920 kenderaan terjual berbanding tempoh sama tahun lalu.

Jelasnya, pencapaian 2021 lebih sesuai dibandingkan dengan prestasi 2019 yang mana Perodua telah menjual 105,745 unit dalam lima bulan pertama tahun itu.

“Kesan pandemik dan kekurangan semikonduktor dapat dilihat pada penurunan jualan sebanyak 12 peratus.

“Kami percaya Perodua mampu mencapai sasaran 240,000 unit tahun ini di sebalik permintaan yang kekal kukuh bagi semua model,” kata Zainal Abidin.

Menerusi satu kenyataan, Zainal turut mengucapkan terima kasih kepada kerajaan kerana melanjutkan tempoh pengecualian cukai jualan sehingga akhir tahun.

Keputusan itu sedikit sebanyak membantu Perodua menampung permintaan menggalakkan selain mengekalkan ekosistem automotif Malaysia.

Untuk rekod, Perodua telah menghasilkan 18,283 unit kenderaan pada Mei sekaligus menjadikan jumlah pengeluaran keseluruhan setakat ini sebanyak 98,944 unit.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved