fbpx

Anda boleh tukar DeLorean DMC-12 klasik ini jadi EV dengan kit dari Electrogenic

delorean electrogenic ev 04

WALAUPUN DeLorean DMC-12 nampak hebat dan cool dalam trilogi filem Back to the Future, ramai penonton dan peminat tidak mengetahui kereta sebenar dengan badan stainless-steel itu sebenarnya tidak laju.

Kereta itu dipacu oleh enjin V6 di belakang pemandu yang menghasilkan 130hp, dan mampu memecut dari pegun ke 100km/j dalam 9.5 saat (ujian pada 1981). Kini, Electrogenic – firma dari UK – ada penyelesaian untuk melajukan lagi DeLorean dengan kit EV bolt-on mereka.

Tangki minyak diganti dengan pek bateri 42kWh. Kemudian ruang enjin diisi dengan motor elektrik, inverter, pengecas, dan sistem penyejuk yang muat dengan baik sekali.

Pakej elektrik ini diberikan kemasan stainless-steel sama dengan badan kereta, bersama tulisan Electrogenic dengan font yang sama dengan DeLorean. Kit ini turut dilengkapi dengan driveshaft kustom dan unit kawalan berserta mod pemanduan (Sport, Eco, dan Town).

Electrogenic berkata motor elektrik pada DeLorean ini menghasilkan 215hp iaitu 85hp lebih dari enjin asal.

Dengan pertukaran kepada EV, Electrogenic berkata ia membolehkan DeLorean memecut dari pegun ke 96km/j kurang dari lima saat. Jarak pemanduan adalah sehingga 240km.

Untuk pengecasan, ia boleh menggunakan pengecas jenis CCS untuk DC, tetapi Electrogenic tidak mendedahkan kadar pengecasan maksima dan masa yang diperlukan.

Harga juga tidak dinyatakan, tetapi kit EV ni menurut Electrogenic adalah plug-and-play terus kepada mounting enjin asal. Tiada pemotongan, gerudi, atau tempaan diperlukan.

Apa pun, DeLorean versi elektrik in pastinya akan membuatkan Doc Brown menyahut, “Great Scott!”.

Lihatkan Ulasan (0)

Tinggalkan Balasan

Alamat e-mel anda tidak akan disiarkan.

Sebuah saluran digital automotif dari Malaysia. Engear menyajikan penggemar industri permotoran tempatan dengan rancangan video berkualiti tinggi, padat dengan infomasi terkini.

2023 © ENGEAR TV | All Rights Reserved